WIELOASPEKTOWY OUTSOURCING -SEKTOR HUTNICTWA STALI
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Wieloaspektowy model outsourcingu na przykładzie sektora hutnictwa żelaza i stali
JOACHIM FOLTYS
240 s., 170 x
240 mm
,
620 g
oprawa twarda foliowana z obwolutą
PN 2496, bibliogr., wybrane definicje pojęć, indeks, wykr., rys., załączniki, tab., wklejka
summ., Zsfg.
Katowice, 2007
ISBN/ISSN 978-83-226-1648-2
Index 60.91-244
Praca podejmuje tematykę outsouringu – czyli przekazywania przez firmę macierzystą realizacji zadań, funkcji i procesów firmie (firmom) zewnętrznej, wyspecjalizowanej w danej dziedzinie – w doskonaleniu zarządzania organizacjami na przykładzie sektora hutnictwa żelaza i stali. Obiektem badań przedstawionych w pracy były wszystkie działające w Polsce przedsiębiorstwa tego sektora, a także organizacje spoza niego. W zaprezentowanym modelu outsourcingu uwzględniono następujące aspekty: psychospołeczny, prawnolegislacyjny, techniczno-technologiczny, systemu informacyjnego oraz ekonomiczno-finansowy. Autor ukazuje, jak zastosowanie outsourcingu zmienia podejście do definiowania organizacji, a nade wszystko pozwala na odejście od tradycyjnego jej traktowania. Na szczególną uwagę zasługują wskazywane przez Autora korzyści wynikające z zastosowania outsourcingu w procesie zarządzania organizacjami. Recepcję tekstu pracy ułatwiają liczne rysunki i tabele, a także wykaz definicji pojęć używanych w książce oraz bibliografia zawierająca tytuły przedmiotowych publikacji krajowych i zagranicznych.
Wprowadzenie
Opracowanie obejmuje obszar tematyczny związany z zastosowaniem
outsourcingu w procesie zarządzania organizacjami — w aspekcie cykliczności
globalnego rynku. Obiekt badań stanowi sektor polskiego hutnictwa
żelaza i stali, który zawsze był i jest w dalszym ciągu elementem rynku
globalnego.
Hutnictwo żelaza i stali stanowi nadal bardzo interesujący obiekt badawczy
ze względu między innymi na:
— stosowane technologie,
— podobieństwo funkcjonowania organizacji hutniczych w różnych miejscach
globalnego rynku,
— powszechność zastosowania stali jako tworzywa konstrukcyjnego,
— koszty funkcjonowania organizacji,
— koszty finansowania projektów w sektorze,
— uczestnictwo polskiego hutnictwa żelaza i stali w globalnym rynku,
przede wszystkim ze względu na zaopatrzenie w surowce oraz zbyt
swych produktów na rynkach poza Polską,
— stosowane technologie, wyposażenie techniczne,
— możliwości zaspokojenia potrzeb klientów,
— konkurencję z innymi tworzywami konstrukcyjnymi.
Należy przy tym podkreślić, że szczególnie interesujące jest wykorzystanie
w procesie zastosowania outsourcingu nowych form komunikowania,
w tym Internetu.
Obiektem badań przedstawionych w pracy były wszystkie działające
w Polsce przedsiębiorstwa sektora hutnictwa żelaza i stali oraz organizacje
spoza niego w łącznej liczbie 149. Objęto nimi huty zarówno w pełnym
cyklu produkcyjnym, jak i huty przetwórcze stali. Organizacje hutnicze
pozostawały w różnej kondycji finansowej. Niektóre z nich funkcjonowały
w sytuacji kryzysowej, jednocześnie realizując procesy naprawcze, część
z nich miała dobrą sytuację ekonomiczno-finansową.
Wprowadzenie 11
Wyniki tych badań dotyczących polskiego sektora hutnictwa żelaza
i stali można wykorzystać w innych państwach, gdzie funkcjonuje badany
sektor. Przemawiają za tym następujące przesłanki:
— polskie hutnictwo żelaza i stali pozostawało w pewnych fragmentach
generatorem nowoczesnych rozwiązań technologicznych i produktowych,
— funkcjonowało i nadal funkcjonuje jako element globalnego hutnictwa
żelaza i stali,
— walka konkurencyjna pomiędzy poszczególnymi podmiotami na globalnym
rynku wymuszała podobieństwo rozwiązań, w tym technologicznych,
techniczno-organizacyjnych, finansowo-ekonomicznych, ładu
korporacyjnego.
W celu porównania wyników przeprowadzono także badania w organizacjach
non profit oraz profit poza sektorem hutnictwa żelaza i stali. Organizacje
dobrano losowo z różnych branż i sektorów, w tym z sektora
AGD, sektora stoczniowego, usług, w tym banków, przemysłu elektromaszynowego,
sektora MSP.
Podstawowym narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety
(przedstawiono go w załączniku 1).
Opracowanie obejmuje cztery rozdziały, wprowadzenie, podsumowanie,
spis literatury, spis tablic i rysunków, a także zbiór definicji pojęć stosowanych
w opracowaniu oraz załączniki.
Rozdział pierwszy zawiera identyfikację outsourcingu w literaturze
przedmiotu zarówno krajowej, jak i zagranicznej. Przedstawia między innymi
prawne i psychologiczne aspekty zastosowania outsourcingu. Rozpoznaje
wybrane koncepcje outsourcingu, a także opisuje elementy jego
wdrażania. Prezentuje także wybrane koncepcje i rodzaje outsourcingu
oraz pokazuje, że w zależności od charakteru organizacji (w tym wynikającej
ze specyfiki produktów, specyfiki procesów technologicznych, wyposażenia
technicznego, poziomu kompetencyjnego pracowników), segmentu
rynku, dynamiki otoczenia można wykreować odpowiedni rodzaj outsourcingu,
który pozwoli na zwiększenie efektywności jego zastosowania.
W rozdziale drugim scharakteryzowano obiekt badań. Cykliczność
rozwoju hutnictwa żelaza i stali daje solidną podstawę do twierdzenia
o prawidłowości wyboru obiektu badań niezależnie od procesów własnościowych,
jakie dokonały się w polskim hutnictwie żelaza i stali. Cykliczność
(w tym przede wszystkim koniunktura czy też dekoniunktura na
wyroby stalowe) powoduje, że niezależnie od struktury własnościowej zachodzą
procesy restrukturyzacji czy też procesy rozwoju. Mając powyższe
na uwadze oraz stały udział polskiego hutnictwa żelaza i stali w globalnym
rynku stali pozostaje ono doskonałym obiektem do badania stosowania
outsourcingu.
Wprowadz12 enie
Badane przedsiębiorstwa hutnicze obejmują cały sektor włącznie
z Koncernem Polskie Huty Stali do momentu wejścia doń strategicznego
inwestora — Mittal Steel oraz wejścia inwestora strategicznego Związku
Donbasu do Huty Częstochowa.
W celu rozpoznania analizowanych zagadnień w okresie od 2000 do
końca 2004 r. przeprowadzono także badania w 120 organizacjach poza
sektorem, zarówno typu profit, jak i non profit. W rozdziale tym scharakteryzowano
sektor hutnictwa żelaza i stali zarówno przed wejściem do
Unii Europejskiej, jak i po wejściu. Rozdział zawiera także analizę funkcjonowania
sektora hutnictwa żelaza i stali, począwszy od roku 1990, czyli
od momentu transformacji polskiej gospodarki do 2005 r. W analizie tej
zawarto wybrane elementy procesu restrukturyzacji sektora. Ze względu
na doświadczenia autora przebadano również wybrane elementy europejskiego
oraz amerykańskiego sektora hutnictwa żelaza i stali.
Prezentowany rozdział zawiera także:
— omówienie procesu globalizacji i jego wpływ na zastosowanie outsourcingu,
— omówienie współczesnych technologii komunikowania do zastosowania
outsourcingu,
— przyczyny zastosowania outsourcingu,
— obszary zastosowania outsourcingu,
— korzyści z zastosowania outsourcingu,
— czynniki decydujące o niepowodzeniu zastosowania outsourcingu,
— kształtowanie się wskaźników ekonomiczno-finansowych w organizacjach
hutniczych w trakcie stosowania outsourcingu.
Przedmiot rozdziału trzeciego stanowi wieloaspektowy model outsourcingu
w procesie zarządzania organizacjami branży hutniczej. Jest to model
opisowy uwzględniający następujące elementy:
— psychospołeczne,
— techniczno-technologiczne,
— prawnolegislacyjne,
— informacyjne (w kontekście systemów informacyjnych),
— ekonomiczno-finansowe.
W rozdziale tym przedstawiono także warunki wdrożenia wieloaspektowego
modelu outsourcingu. W opracowaniu modelu outsourcingu wykorzystano
między innymi metodę analizy strategicznej, metody heurystyczne,
przeprowadzono analizę funkcjonowania poszczególnych organizacji sektora
hutnictwa żelaza i stali oraz Strategiczną Kartę Wyników.
Rozdział czwarty dotyczy charakterystyki procesu outsourcingu w zarządzaniu
wybranym zakładem hutniczym z wykorzystaniem wieloaspektowego
modelu. Funkcjonowanie hut w wielu aspektach było niezależne od
ich możliwości, w tym organizacyjnych, finansowych, technicznych, tech-
Wprowadzenie 13
nologicznych, a wynikało przede wszystkim z procesu globalizacji. Wpływ
na wymuszone zachowanie organizacji sektora miały między innymi takie
aspekty, jak: polityczno-społeczne, aspekt wynikający z konkurencji importowanych
wyrobów stalowych (w tym stosowanie nadmiernie wysokich
— niestosowanych na rynku polskim kredytów kupieckich, czy też odpowiednio
niskich cen). Szczególnie import wyrobów stalowych z różnych
kierunków zarówno z Unii Europejskiej, jak i Rosji oraz Ukrainy determinował
zachowanie organizacji hutniczych. Potwierdzenie skuteczności
opracowanego modelu stanowi funkcjonowanie wybranego zakładu hutniczego
do dnia dzisiejszego, chociaż w innym układzie własnościowym.
Wieloaspektowy model outsourcingu umożliwia doskonalenie procesu
zarządzania organizacjami sektora hutnictwa żelaza i stali, a także organizacjami
spoza sektora.
Celem opracowania jest doskonalenie zastosowania outsourcingu
w procesie zarządzania organizacjami jako tej metody (koncepcji), która
przeciwdziała negatywnym skutkom cykliczności w funkcjonowaniu rynków
i sektorów — dzięki określeniu niezbędnych aspektów jego zastosowania.
Cel opracowania był realizowany przez:
— określenie przyczyn i obszarów zastosowania outsourcingu,
— identyfikację czynników decydujących o powodzeniu i niepowodzeniu
zastosowania outsourcingu,
— analizę funkcjonowania sektora hutnictwa żelaza i stali do 2004 r.,
— opracowanie aspektów zastosowania outsourcingu w procesie zarządzania
organizacjami.
Zastosowanie koncepcji outsourcingu kreuje nowe podejście do procesu
zarządzania organizacjami. Outsourcing pozostaje jedną z metod pozwalających
na uwzględnianie w pespektywie strategicznej dynamiki otoczenia,
a przede wszystkim jej cykliczności. Pozwala na wykorzystanie jej
pozytywnego charakteru, dobierając te elementy otoczenia globalnego,
które mają takie cechy wpływu na funkcjonowanie organizacji, na przykład
dostęp do nowoczesnych technologii czy też wykorzystanie uregulowań
prawnych.
Wieloaspektowy model outsourcingu całościowo odzwierciedla proces
jego wykorzystania w zarządzaniu organizacjami. Pozwala on wyeliminować
negatywne przesłanki zastosowania outsourcingu. Przede wszystkim
stwarza warunki do eliminacji najczęściej pojawiającej się w wynikach badań
wady, a mianowicie: poczucia wyalienowania, poczucia braku bezpieczeństwa
pracowników funkcjonujących w wydzielanych obszarach.
Opracowany model zastosowania outsourcingu uwzględnia nowe obszary
poznawcze, które pojawiły się wraz z mnogością jego wykorzystania,
a których uwzględnienie pozwala na zwiększenie efektywności funkcjono-
Spis treści
Spis rysunków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1. Outsourcing w procesie zarządzania
1.1. Outsourcing w procesie zarządzania organizacjami . . . . . . . 17
1.2. Koncepcje oraz rodzaje outsourcingu. . . . . . . . . . . . . . 21
1.3. Znaczenie kontraktu dla projektu outsourcingowego . . . . . . . 31
1.4. Pracownicy w projektach outsourcingowych. . . . . . . . . . . 34
1.5. Proces wdrażania i monitorowania outsourcingu. . . . . . . . . 38
2. Outsourcing w zarządzaniu organizacjami na przykładzie sektora
hutnictwa żelaza i stali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
2.1. Charakterystyka sektora hutnictwa żelaza i stali . . . . . . . . 42
2.2. Procesy globalizacji w sektorze hutnictwa żelaza i stali. . . . . . 73
2.3. Współczesne technologie komunikowania w procesie stosowania outsourcingu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
2.4. Przyczyny zastosowania outsourcingu . . . . . . . . . . . . . 87
2.5. Obszary zastosowania outsourcingu . . . . . . . . . . . . . . 91
2.6. Korzyści z zastosowania outsourcingu . . . . . . . . . . . . . 98
2.7. Czynniki decydujące o niepowodzeniu zastosowania outsourcingu . 104
2.8. Kształtowanie się wskaźników ekonomiczno-finansowych w wybranych
organizacjach sektora hutnictwa żelaza i stali w trakcie stosowania
outsourcingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
3. Model outsourcingu na przykładzie sektora hutnictwa żelaza
i stali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
3.1. Struktura modelu outsourcingu . . . . . . . . . . . . . . . 115
3.2. Charakter modelu outsourcingu . . . . . . . . . . . . . . . 123
3.3. Aspekt psychospołeczny outsourcingu . . . . . . . . . . . . . 127
3.4. Aspekt techniczno-technologiczny outsourcingu . . . . . . . . . 132
Wprowadzenie 5
3.5. Aspekt prawnolegislacyjny outsourcingu . . . . . . . . . . . . 135
3.6. Aspekt obszaru informacyjnego dla outsourcingu . . . . . . . . 138
3.7. Aspekt ekonomiczno-finansowy outsourcingu . . . . . . . . . . 139
4. Wykorzystanie modelu procesu outsourcingu w zarządzaniu wybranej
organizacji sektora hutnictwa żelaza i stali . . . . . . . 147
4.1. Przesłanki zastosowania modelu procesu outsourcingu . . . . . . 147
4.2. Identyfikacja organizacji sektora hutnictwa żelaza i stali stosującej
outsourcing z wykorzystaniem modelu . . . . . . . . . . . . . 150
4.3. Proces zastosowania outsourcingu w wybranej organizacji sektora
hutnictwa żelaza i stali z wykorzystaniem modelu. . . . . . . . 151
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Załączniki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Wybrane definicje pojęć stosowanych w pracy . . . . . . . . . . . 226
Indeks osobowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.