W KRĘGU TEORII. STUDIA JĘZYKOZNAWCZE - NOWA
Cena regularna:
15,89 zł
Cena regularna:
15,13 zł
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
W kręgu teorii. Studia językoznawcze dedykowane Profesorowi Kazimierzowi Polańskiemu „in memoriam”
red. Henryk Fontański, red. Rafał Molencki, red. Olga Wolińska
Miejsce wydania:
Katowice
Rok wydania:
2009
ISBN:
978-83-226-1884-4
Wydawca:
Wydawnictwo UŚ
Nakład:
dostępny
Liczba stron:
296
Wymiary:
240 mm × 168 mm × 16 mm
Oprawa:
broszurowa, klejona, folia matowa
Numer pracy:
PN 2699
Inne:
bibliogr., wykr., tab., schem., ilustr.
Wydanie:
1
Rodzaj publikacji:
praca zbiorowa
Język:
angielski, hiszpański, niemiecki, polski, rosyjski, włoski
Spis treści
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Michał BEDNARSKI
O języku pragreckim (protogreckim)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Leszek BEREZOWSKI
Th
e grammar of water
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Monika BIELIŃSKA
Lernerwörterbücher. Terminologischer Pluralismus, Begriff
schaos und
Typenvielfalt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Bożena CETNAROWSKA
Adjectival doublets in Polish: resultative adjectives derived from -ną-
verbs
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Maria CICHOŃSKA
Th
e uniqueness of southern Slavonic languages: one dialect as the base
for four standard languages
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Danuta GABRYŚ-BARKER
Learners’ perceptions on note taking processes
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Alina JACKIEWICZ
Agentlessness in the hands of professional translation
. . . . . . . . . . . . . 70
Ewa JAKUBOWSKA
Impoliteness as self-directed positively marked facework
. . . . . . . . . . 79
Aleksandra JANOWSKA
Rola procesów leksykalnych w rozwoju derywacji czasowników
. . . . 91
Spis treści
6
Ewa JĘDRZEJKO
Składniowe parametry przemian językowo-stylowych w XX wieku
. 99
Ireneusz KIDA
Syntactic diff
erences between Gothic and Greek in Wulfi
la’s transla-
tion of the Bible
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Artur KIJAK
Vowel reduction in English
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Aleksandra KOSZ
L’approccio cognitivo nell’analisi linguistica e i miti della traduzione
135
Krzysztof ŁAGAN
Polish realisations of English vowels in geographical names
. . . . . . . . 144
Tomasz NOWAK
O czasowniku uogólnić (analiza semantyczna)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Anna NOWAKOWSKA-GŁUSZAK
Infl
uencia del aspecto cultural en el uso del condicional y pretérito im-
perfecto en las peticiones espańolas y polacas
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Joanna NYKIEL
What if it’s lexicalization?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Katarzyna PAPAJA
An evaluation of code-switching in Content and Language Integrated
Learning (CLIL) in secondary education in Poland
. . . . . . . . . . . . . . 176
Arkadiusz ROJCZYK
We do not perceive just speech sounds, we perceive individual speake-
r’s characteristics: indexical properties in speech processing
. . . . . . . . 185
Czesława SCHATTE
Zur Stereotypie lexikalischer Mittel in deutschen und polnischen Pres-
sehoroskopen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Agnieszka SOLSKA
Garden path sentences in a relevance-theoretic perspective
. . . . . . . . 205
Jadwiga STAWNICKA
Семантико-словообразовательная категория Aktionsarten
в польском языке (общие замечания)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Tom – poświęcony Profesorowi Kazimierzowi Polańskiemu, opublikowany jako podziękowanie językoznawców dla Mistrza już po jego śmierci – zawiera artykuły dotyczące wszystkich działów współczesnego językoznawstwa teoretycznego i stosowanego. Autorzy reprezentują różne podejścia teoretyczne, opisują prawie wszystkie języki, których badania na Uniwersytecie Śląskim zainspirował właśnie Profesor. Podejmują różnorodną problematykę językoznawczą, odzwierciedlając szerokie spektrum zainteresowań językoznawczych Profesora – pełnił on wszak rolę przewodnika integrującego różne kierunki badań lingwistycznych.
Henryk Fontański, profesor nauk humanistycznych. Ukończył studia rusycystyczne na Wydziale Filologiczno-Historycznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu w 1971 r. Doktorat uzyskał tamże w 1976 r., a stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych nadała mu Rada Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego w 1986 r. W r. 2000 uzyskał tytuł profesora.
Zainteresowania badawcze: językoznawstwo wschodniosłowiańskie oraz konfrontatywne, przede wszystkim składnia języka rosyjskiego w konfrontacji z językiem polskim w ujęciu komunikacyjno-funkcjonalnym oraz opis gramatyczny współczesnego języka Łemków. Zajmował się również statystyką językową, teoretycznymi podstawami badań konfrontatywnych, jak również zagadnieniami dydaktycznymi. [21.02.2013]
Wybrane publikacje:
- Stosunki współrzędności w zdaniu pojedynczym w języku polskim i rosyjskim (Katowice 1980)
- Anaforyczne przymiotniki wskazujące w języku polskim i rosyjskim. Problem użycia, (Katowice 1986)
- Gramatyka języka łemkowskiego, współautor (wyd. I Katowice 2000; wyd. II, poprawione i uzupełnione Warszawa 2004)
- Łemkowszczyzna, W: Język rusiński (Opole 2004)
- Białorusko-polsko-rosyjski słownik terminów lingwistycznych i leksyki specjalnej, współautor (Katowice 1997)
Rafał Molencki – dr hab., anglista, językoznawca historyczny zajmujący się badaniami składni i semantyki angielszczyzny średniowiecznej, autor 3 monografii i ok. 50 artykułów, redaktor Linguistica Silesiana. [15.11.2012]
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.