TESTY OSIAGNIEC PLASTYCZNYCH DLA MLODZIEZY SZKOLNE
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
Autor
Włodzimierz Goriszowski
Piotr Kowolik
TytułTesty osiągnieć plastycznych dla młodzieży szkolnejRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje1994WSPtak134MiękkaNOWAOpis
Wstęp
Testy osiągnięć szkolnych, obok testów zdolności i rozwoju oraz testów osobowości, stanowią jedną z podstawowych kategorii badań testowych. Każdy nauczyciel wie doskonale ze swej codziennej praktyki szkolnej, że z nauczaniem wiąże się nierozłącznie ocenianie. Poprzez oceny uczniowie dowiadują się o wynikach swego uczenia się, a nauczyciel i władze oświatowe o efektach kształcenia, Nauczycielowi niezbędne są informacje zwrotne o rezultatach jego oddziaływań, to znaczy, co osiągają jego uczniowie. Pozwala mu to modyfikować i optymalizować oddziaływania dydaktyczne, a także dostosowywać je do aktualnych zróżnicowanych indywidualnie potrzeb uczniów. Ocena będzie miała tym większą wartość, im będzie bardziej obiektywna, rzetelna i trafna.
Badania psychologiczne i pedagogiczne wskazują, że tradycyjne oceny szkolne nie mogą stanowić rzetelnego i porównywalnego wskaźnika osiągnięć szkolnych. Wyniki tych badań oraz podkreślana wielokrotnie konieczność ujednolicenia metod i warunków kontroli wyników nauczania i uczenia się skłoniły psychologów i pedagogów do podjęcia prób zmierzających w kierunku obiektywizacji ocen szkolnych, skalowania osiągnięć uczniów, konstrukcji testów osiągnięć szkolnych.
Konstruktorami niektórych zadań (testów) są nauczyciele - studenci jednolitych studiów magisterskich na kierunku - plastyka, którzy wykonywali prace magisterskie w latach 1986-1989 pod kierunkiem prof. dr. hab. W. Goriszowskiego na Wydziale Pedagogiczno-Artysłycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach - Filii w Cieszynie (H. Bednarska, A. Kijowski, M. Ozorowski i A. Sobatowska). Ponadto wykorzystano testy nauczycieli-praktyków: mgr A. Czamoty z I LO im. J. Słowackiego w Chorzowie, mgr C. Langer z SP nr 12 w Tychach, mgr. Z. Wawrzyniaka
- nauczyciela metodyki z Konina, nauczycieli metodyków z województwa katowickiego oraz własne autorów niniejszej publikacji.
Publikacja ta adresowana jest do nauczycieli plastyki uczących w szkolnictwie podstawowym, nauczycieli - doradców i konsultantów plastyki oraz studentów wychowania plastycznego i nauczania początkowego wyższych uczelni i kolegiów nauczycielskich.
Część I książki jest ogólnym, teoretycznym wprowadzeniem w problematykę testową. Wyjaśnione w niej zostało znaczenie podstawowych pojęć, tj. pojęcie testu, wskazano cele i zadania testów, omówiono testy osiągnięć plastycznych, test psychologiczny, pedagogiczny, rozwój pomiaru dydaktycznego w świecie i w Polsce. Podkreślono też znaczenie testów osiągnięć w procesie wychowania plastycznego.
W części II książki zawarto prezentację w wyborze „Testu Apercepcji Tematycznej" Henryka A. Murraya, testów nauczycielskich z plastyki dla klas I - VIII szkoły podstawowej. Zamieszczono w niej także niezbędne minimum informacji o teście, konieczne dla jego użytkowników. Na końcu włączono uwagi do samodzielnego studiowania, zadania (pytania kontrolne) oraz wykaz literatury niezbędnej, a zarazem przydatnej w pracy nad testowaniem.
Oddając tę publikację w ręce nauczycieli plastyki, mamy nadzieję, że będzie im pomocna w trudnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Może zainspiruje ona zainteresowanych tą problematyką nauczycieli i badaczy do podjęcia własnych prób obiektywizacji ocen i konstrukcji następnych, lepszych testów osiągnięć plastycznych.
Przedstawione w opracowaniu założenia są jednym z możliwych rozwiązań w tym zakresie. Żywimy nadzieję, że nasza publikacja przyczyni się do stworzenia wspólnej płaszczyzny do dyskusji nad trudnym problemem kryteriów i metod oceny wyników nauczania w dziedzinie plastyki.
Obecne opracowanie może stanowić drugą część dla skryptów:
-W. Goriszowski, P. Kowolik, Z metodyki i metodologii wychowania
plastycznego. Katowice 1990. — W. Goriszowski, P. Kowolik, Zagadnienia dydaktyki plastyki w szkole
podstawowej. Kielce 1991. lub można je traktować jako oddzielne wydawnictwo.
Autorzy w tym miejscu składają serdeczne podziękowanie Recenzentom — pierwszym czytelnikom pracy w osobach Prof. dr. Henryka Gąsiora i Prof. Artura Starczewskiego, którzy dokonali krytycznej i konstruktywnej analizy tekstu. Cennym sugestiom i propozycjom oraz życzliwości Recenzentów praca ta wiele zawdzięcza.
WStęP 5
CZĘŚĆ I. TESTY OSIĄGNIĘĆ SZKOLNYCH W PLASTYCE
Wprowadzenie . 11
1. Rozwój pomiaru dydaktycznego na świecie i w Polsce . 13
2. Standaryzowane testy osiągnięć jako narzędzie oceny
osiągnięć i postępów szkolnych 15
3. Pojęcie testu 19
4. Cechy standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych . 20
5. Cechy charakterystyczne testu . .22
6. Cele i zadania testu wiadomości jako narzędzia pomiaru
dydaktycznego oraz jego zastosowanie 24
7. Różnice między testem psychologicznym a pedagogicznym . 26
8. Testy osiągnięć plastycznych . 27
9. Zastosowanie testów psychologicznych w Polsce i za granicą
na wybranych przykładach z plastyki w ujęciu historycznym . . 28
10. Możliwości praktycznego zastosowania testów do badań
uzdolnień plastycznych i osiągnięć w działalności nauczycieli . 35
11. Taksonomiczne formułowanie celów warunkiem określenia
efektów kształcenia plastycznego . 39
CZĘŚĆ II. WYBÓR TESTÓW I SPRAWDZIANÓW Z PLASTYKI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Wprowadzenie . 57
1. Test Apercepcji Tematycznej (TAT) . 60
2. Metoda projekcyjna H. Roischacha 61
3. Prezentacja wybranych „Testów twórczości" . 63
4. Testy osiągnięć szkolnych . 64
Klasa I .................
Klasa II .................
Instrukcja (klasa I-II) .........
Klasa III ................
Klasa IV ................
Klasa V ................
Klasa VI ................
Klasa VII ................
Klasa VIII ...............
5. Uwagi do samodzielnego studiowania
6. Zadania .................
Zakończenie .................
Literatura
Indeks ososbowy ..............
Indeks tematyczno-zagadnieniowy . . . .
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.