SEKTOR USLUG - TRANSFORMACJA RESTRUKTURYZACJA_
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Sektor usług w gospodarce regionu tradycyjnego w warunkach transformacji i restrukturyzacji. Przykład konurbacji katowickiej
FRANCISZEK KŁOSOWSKI
256 s., 170 x
240 mm
,
460 g
oprawa broszurowa foliowana
bibliogr., indeks, tab., ryc.
summ., Zsfg.
Katowice, 2006
ISBN/ISSN 83-226-1566-3
Index 60.91-219
Autor podejmuje problematykę wieloaspektowych zmian zachodzących w sektorze usług regionu tradycyjnego poddanego procesowi transformacji i restrukturyzacji. Analizowane są zmiany potencjału i struktury usług przebiegające zarówno w konurbacji, jak i poszczególnych jej jednostkach przestrzennych. Przeobrażenia w konurbacji porównano z podobnymi regionami - Zagłębiem Ruhry i okręgiem ostrawsko-karwińskim. Materiał ten posłużył do opracowania modelowego ujęcia zmian sektora usług w procesie transformacji i restrukturyzacji regionu tradycyjnego. Rozważania Autora ilustrują liczne tabele i ryciny. Pracę opatrzono również bogatą bibliografią oraz indeksem osobowym.
SPIS TREŚCI
Wstęp................ 7
1. Założenia teoretyczne pracy ......... 11
1.1. Przedmiot pracy............ 11
1.2. Cel i hipotezy badawcze.......... 11
1.3. Materiały źródłowe............ 12
1.4. Zakres czasowy i przestrzenny......... 15
1.5. Metody badań............. 22
2. Koncepcje zmian struktury społeczno-gospodarczej .... 25
2.1. Teoria trzech sektorów........... 26
2.2. Koncepcja „gospodarki usług"......... 31
2.3. Koncepcje społeczeństwa postindustrialnego..... 33
2.4. Koncepcja gospodarki opartej na wiedzy...... 38
2.5. Koncepcja społeczeństwa i gospodarki informacyjnej ... 40
3. Teoretyczne podstawy analizy sektora usług...... 44
3.1. Problemy definicji usług.......... 44
3.2. Przegląd koncepcji klasyfikacji usług....... 48
3.2.1. Usługi informacyjne.......... 60
3.2.2. Usługi dla przedsiębiorstw i biznesu...... 64
3.3. Polskie badania problematyki usług........ 71
4. Problematyka transformacji i restrukturyzacji gospodarki regionów tradycyjnych.............. 79
4.1. Konurbacja katowicka jako tradycyjny region społeczno-gospodarczy ............... 79
4.2. Teoretyczne podstawy procesu transformacji i restrukturyzacji . 87
4.2.1. Proces transformacji.......... 87
4.2.2. Pojęcie restrukturyzacji......... 91
4.2.3. Rodzaje restrukturyzacji......... 97
5. Rozwój i przekształcenia sektora usług w konurbacji katowickiej . 102
5.1. Stan usług w końcowym okresie gospodarki centralnie sterowanej . 102
5.2. Usługi w początkowym okresie transformacji i restrukturyzacji . 103
5.3. Zmiany potencjału usług.......... 106
5.3.1. Zmiany liczby pracujących........ 106
5.3.2. Zmiany liczby podmiotów gospodarczych..... 111
5.4. Zmiany struktury usług........... 114
5.4.1. Zmiany w strukturze własnościowej...... 114
5.4.2. Zmiany w strukturze zatrudnienia w usługach . . . 119
5.4.3. Zmiany w strukturze podmiotów gospodarczych . . . 126
5.5. Tendencje zmian w sektorze usług........ 130
5.5.1. Tendencje zmian poziomu rozwoju usług w ujęciu przestrzennym ............ 130
5.5.2. Sektor IV i usługi informacyjne w konurbacji katowickiej . 135
5.5.3. Czynniki zmian w usługach restrukturyzującego się regionu tradycyjnego........... 151
5.6. Usługi w konurbacji katowickiej na tle sytuacji ogólnopolskiej . 159
6. Rola usług w restrukturyzacji regionu tradycyjnego .165
6.1. Usługi w procesie restrukturyzacji gospodarki konurbacji katowickiej .............. 167
6.1.1. Zmiany struktury gospodarczej....... 167
6.1.2. Wpływ usług na proces restrukturyzacji i przyszły rozwój . 174
6.2. Usługi a restrukturyzacja innych tradycyjnych regionów Europy . 178
6.2.1. Przykład restrukturyzacji Zagłębia Ruhry..... 179
6.2.2. Przykład restrukturyzacji okręgu ostrawsko-karwińskiego . 185
6.2.3. Restrukturyzacja konurbacji katowickiej na tle innych regionów tradycyjnych........... 192
6.3. Próba modelowego ujęcia sektora usług w procesie transformacji
i restrukturyzacji regionu tradycyjnego ...... 197
Podsumowanie.............. 202
Literatura............... 207
Indeks osobowy.............. 241
Spis tabel........ ..... 247
Spis rycin............... 249
Summary............... . 252
Zusammenfassung.............. 254
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.