SAMOKSZTALCENIE W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ_NOWA
Cena regularna:
19,89 zł
Cena regularna:
18,94 zł
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
AutorAnna GrochulskaTytułSamokształcenie w edukacji polonistycznejRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2001NWPtak391miękkaNOWAOpis
Anna Grochulska
SAMOKSZTAŁCENIE W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ
2001, 394 strony
Podstawową ideą tej książki jest przedstawienie niektórych wymiernych efektów realizowanego na etapie edukacji podstawowej procesu adaptacji samokształceniowej ucznia.
Uważna lektura rozmaitych prac, w których jest mowa o nowych priorytetach edukacyjnych, zorientowanych w pierwszej kolejności na postawy i kompetencje, w drugiej dopiero na umiejętności i wiadomości; o perspektywie nowego „zamówienia" edukacyjnego, wskazującego na pobudzenie podmiotowej kreatywności, zdolności do sterowania własnym życiem, zdolności do samokształcenia, samoedukacji, potrzebę stymulowania sił duchowych i dyspozycji dotąd pozostających w uśpieniu - skłania do refleksji teoretycznej o ewolucji idei samokształceniowych w teorii i praktyce. Od tego zagadnienia rozpoczyna się treść pierwszego rozdziału niniejszej książki.
Problematyka podmiotowości ucznia jako podstawowej przesłanki samokształcenia jest treścią drugiego rozdziału, konkretyzującą ten problem w zakresie podstaw i źródeł aktywacji, osobowościowych warunków samokształcenia i dokonujących się przekształceń w strukturze potrzeb, postaw i ogólnych nastawień typowego ucznia w pierwszej fazie adolescencji, a więc w tym okresie jego życia, w którym aktywację działaniową implikuje niepokój kryjący się w pytaniach o własną tożsamość aktualistyczną i tożsamość potencjalną, perspektywiczną.
Rozdział trzeci określa obszary badawcze, zapowiada ich analizę w kolejnych trzech rozdziałach pracy oraz wskazuje na procedurę badawczą, którą się posłużono, i przedstawia charakterystykę badanej populacji.
Przedmiotem empirycznych analiz, prezentowanych w rozdziale czwartym, jest stopień organizacji struktur poznawczych i ich związek z doświadczeniem wyniesionym z interakcji w środowisku życia. Generalnie rzecz ujmując, poszukiwano odpowiedzi na pytanie o stopień zaawansowania rozwoju struktur poznawczych u piętnastoletniej młodzieży: w sferze samowiedzy, samooceny i samoakceptacji; w sferze przeświadczeń na temat pożądanych stanów otoczenia, w sferze aspiracji i planów edukacyjnych.
Pytanie dyktowało przyjęte założenie, iż stopień zaawansowania struktur poznawczych prognozuje perspektywy rozwojowe i autokreacyjne; określa stan potencjalnej gotowości do zaangażowania w proces samokształceniowej adaptacji, organizowany w szkole i wzmacniany profesjonalnym wsparciem głównie w ramach szkolnej polonistyki.
Dokonana w dwóch kolejnych rozdziałach pracy analiza empiryczna weryfikuje sygnalizowane wyżej założenie, dotyczące siły i merytorycznego zakresu zaangażowania uczestniczących w procesie samokształceniowej inicjacji. Podstawą empirycznej weryfikacji jest diagnoza i eksplanacja badanego stanu rzeczy z zakresu obszaru podstawowych kompetencji samokształceniowych uczniów, zapisanych w programowym rejestrze osiągnięć koniecznych w przedmiocie: język polski. W rozdziale piątym dotyczą one: częstości korzystania w sytuacjach samodzielnego uczenia się z drukowanych źródeł informacji; eksperientalnej znajomości podstawowych wydawnictw informacyjnych; strategii odbiorczych audiowizualnych przekazów oraz sprawstwa ze strony uczniów dwukierunkowej interakcji nadawczo-odbiorczej w sytuacjach uczenia się, problemowych zwłaszcza.
Trzeci obszar poszukiwań badawczych stanowi rezultat założenia o motywacyjnej genezie zasięgu oraz siły preferencji przedmiotu: język polski i związku pomiędzy zdolnością do monitorowania i sprawdzania własnych procesów poznawczych a motywacją uczenia się. Sygnalizowana zdolność jest ważnym elementem strategii metapoznawczych.
Tak sformułowane założenia implikowały przedmiot empirycznej analizy i teoretycznej refleksji, prezentowany w pierwszej części rozdziału szóstego, i konkretyzujący się w wynikach analizy porównawczej trzech komponentów motywacyjnych, uzasadniających uczniowską percepcję rangi języka polskiego w kontekście innych obowiązujących przedmiotów szkolnej nauki z perspektywy:
- kategorii szkolnego sukcesu;
- subiektywnych i obiektywnych przyczyn trudności w uczeniu się.
Podstawowy problem empirycznej analizy i teoretycznej refleksji dotyczył w ostatnim rozdziale książki konsekwencji w zakresie dwóch grup czynników pośredniczących w formowaniu się skali zbieżności - rozbieżności pomiędzy postulowaną a proceduralną wiedzą uczniów o strategiach, metodach i technikach pracy umysłowej. Pierwszą grupę czynników modyfikujących miejsce na dwubiegunowej skali możliwych kompetencji samokształceniowych ucznia stanowią subiektywne warunki uczenia się. Grupę drugą organizują czynniki względnie od ucznia niezależne, a więc obiektywne, zewnętrzne. Warunki subiektywne są na ogól wtórne, pochodne względem czynników dydaktycznych i interakcyjnych, stanowiących źródło rozmaitych doświadczeń, także z dziedziny strategii metapoznawczych.
Konkretyzacja tychże doświadczeń odbiega wyraźnie od postulowanego wymiaru samokształceniowych kompetencji, określonych w rejestrze oczekiwanych osiągnięć w zakresie podstaw samokształceniowych ucznia, stąd nieodparta pokusa autorki tej książki, by rozważania podjętego tematu zakończyć pojedynczymi aplikacjami w postaci wskazań metodyczno-prakseologicz-nych z dziedziny metod i technik pracy umysłowej.
Praca ma charakter badawczy i jakkolwiek jej wątki teoretyczne są w niej dość silnie rozbudowane -jest przede wszystkim dokonaniem empirycznym. Głównym problemem penetracji poznawczej jest sprawa instytucjonalnego (szkolnego) przygotowania dorastającej młodzieży do samokształcenia w procesie polonistycznej edukacji. Przedmiot analizy empirycznej i teoretycznej refleksji wymagał podejścia interdyscyplinarnego i posłużenia się terminologią przyjętą przez takie dziedziny, jak literaturoznawstwo, językoznawstwo, psychologia, pedagogika, socjologia kultury, dydaktyka ogólna, prakseologia.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Rozdział pierwszy. Ewolucja idei samokształceniowych w teorii i praktyce
1.1. Poglądy na istotę samokształcenia, próby definicyjne
1.2. Zarys tradycji samokształceniowych, próba klasyfikacji i poszukiwania perspektyw
1.3. Samokształcenie we współczesnych systemach oświatowych
l .4. Przygotowanie do samokształcenia w założeniach szkolnych programów nauczania języka polskiego
Rozdział drugi. Podmiotowość ucznia jako podstawa samokształcenia
2.1. O różnych interpretacjach podmiotowości
2.2. Podstawy i źródła aktywności jednostki
2.3. Osobowościowe warunki samokształcenia
2.4. Średni wiek szkolny jako okres sprzyjający adaptacji samokształceniowej
Rozdział trzeci. Problematyka i metoda badań.
3.1. Cele, przedmiot i problemy badań własnych .
3.2. Podstawowe zmienne i badane zależności
3.3. Metoda badań i narzędzia pomiaru zmiennych
3.4. Teren badań i charakterystyka badanej populacji
Rozdział czwarty. Struktury poznawcze osobowości i ich środowiskowe determinanty
4.1. Obraz „Ja" realnego a projekcja obrazu „Ja" idealnego
4.2. Poziom samoakceptacji dorastającej młodzieży
4.3. Ogólny stosunek uczniów do szkoły jako rezultat spełnianych i niespełnianych oczekiwań
4.4. Plany edukacyjne uczniów
4.5. Prognostyczna użyteczność ustalonych wskaźników empirycznych
Rozdział piąty. Źródła informacji w procesie adaptacji samokształceniowej
5.1. Ogólnie o informacji ijej źródłach
5.2. Drukowane źródła informacji w samodzielnej pracy ucznia .,
5.3. Eksperientalna znajomość podstawowych wydawnictw informacyjnych
5.4. Wieloznakowe środki społecznego przekazu
5.5. Inne osoby w dydaktycznych interakcjach nadawczo-odbiorczych
Rozdział szósty. Postulowana a proceduralna wiedza uczniów o strategiach, metodach i technikach pracy umysłowej
6.1. Znaczenie i warunki racjonalnych strategii uczenia się
6.2. Trudności w uczeniu się a motywacja.
6.3. Sposoby samodzielnego uczenia się .
6.3.1. O umiejętnościach uczenia się
6.3.2. O nawykach, metodach j technikach czytania tekstów drukowanych
6.3.3. O rodzajach uczniowskich notatek
Zakończenie
Summary
BIBLIOGRAFIA
Indeks autorów
ANEKSY
Spis wykresów i rysunków
Spis tabel
spis treści lub fragment…o autorze książkiOpis rozszerzonyciekawostki
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.