SAMOKSZTALCENIE W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ_NOWA
Cena regularna:
Cena regularna:
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
AutorAnna GrochulskaTytułSamokształcenie w edukacji polonistycznejRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2001NWPtak391miękkaNOWAOpis
Anna Grochulska
SAMOKSZTAŁCENIE W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ
2001, 394 strony
Podstawową ideą tej książki jest przedstawienie niektórych wymiernych efektów realizowanego na etapie edukacji podstawowej procesu adaptacji samokształceniowej ucznia.
Uważna lektura rozmaitych prac, w których jest mowa o nowych priorytetach edukacyjnych, zorientowanych w pierwszej kolejności na postawy i kompetencje, w drugiej dopiero na umiejętności i wiadomości; o perspektywie nowego „zamówienia" edukacyjnego, wskazującego na pobudzenie podmiotowej kreatywności, zdolności do sterowania własnym życiem, zdolności do samokształcenia, samoedukacji, potrzebę stymulowania sił duchowych i dyspozycji dotąd pozostających w uśpieniu - skłania do refleksji teoretycznej o ewolucji idei samokształceniowych w teorii i praktyce. Od tego zagadnienia rozpoczyna się treść pierwszego rozdziału niniejszej książki.
Problematyka podmiotowości ucznia jako podstawowej przesłanki samokształcenia jest treścią drugiego rozdziału, konkretyzującą ten problem w zakresie podstaw i źródeł aktywacji, osobowościowych warunków samokształcenia i dokonujących się przekształceń w strukturze potrzeb, postaw i ogólnych nastawień typowego ucznia w pierwszej fazie adolescencji, a więc w tym okresie jego życia, w którym aktywację działaniową implikuje niepokój kryjący się w pytaniach o własną tożsamość aktualistyczną i tożsamość potencjalną, perspektywiczną.
Rozdział trzeci określa obszary badawcze, zapowiada ich analizę w kolejnych trzech rozdziałach pracy oraz wskazuje na procedurę badawczą, którą się posłużono, i przedstawia charakterystykę badanej populacji.
Przedmiotem empirycznych analiz, prezentowanych w rozdziale czwartym, jest stopień organizacji struktur poznawczych i ich związek z doświadczeniem wyniesionym z interakcji w środowisku życia. Generalnie rzecz ujmując, poszukiwano odpowiedzi na pytanie o stopień zaawansowania rozwoju struktur poznawczych u piętnastoletniej młodzieży: w sferze samowiedzy, samooceny i samoakceptacji; w sferze przeświadczeń na temat pożądanych stanów otoczenia, w sferze aspiracji i planów edukacyjnych.
Pytanie dyktowało przyjęte założenie, iż stopień zaawansowania struktur poznawczych prognozuje perspektywy rozwojowe i autokreacyjne; określa stan potencjalnej gotowości do zaangażowania w proces samokształceniowej adaptacji, organizowany w szkole i wzmacniany profesjonalnym wsparciem głównie w ramach szkolnej polonistyki.
Dokonana w dwóch kolejnych rozdziałach pracy analiza empiryczna weryfikuje sygnalizowane wyżej założenie, dotyczące siły i merytorycznego zakresu zaangażowania uczestniczących w procesie samokształceniowej inicjacji. Podstawą empirycznej weryfikacji jest diagnoza i eksplanacja badanego stanu rzeczy z zakresu obszaru podstawowych kompetencji samokształceniowych uczniów, zapisanych w programowym rejestrze osiągnięć koniecznych w przedmiocie: język polski. W rozdziale piątym dotyczą one: częstości korzystania w sytuacjach samodzielnego uczenia się z drukowanych źródeł informacji; eksperientalnej znajomości podstawowych wydawnictw informacyjnych; strategii odbiorczych audiowizualnych przekazów oraz sprawstwa ze strony uczniów dwukierunkowej interakcji nadawczo-odbiorczej w sytuacjach uczenia się, problemowych zwłaszcza.
Trzeci obszar poszukiwań badawczych stanowi rezultat założenia o motywacyjnej genezie zasięgu oraz siły preferencji przedmiotu: język polski i związku pomiędzy zdolnością do monitorowania i sprawdzania własnych procesów poznawczych a motywacją uczenia się. Sygnalizowana zdolność jest ważnym elementem strategii metapoznawczych.
Tak sformułowane założenia implikowały przedmiot empirycznej analizy i teoretycznej refleksji, prezentowany w pierwszej części rozdziału szóstego, i konkretyzujący się w wynikach analizy porównawczej trzech komponentów motywacyjnych, uzasadniających uczniowską percepcję rangi języka polskiego w kontekście innych obowiązujących przedmiotów szkolnej nauki z perspektywy:
- kategorii szkolnego sukcesu;
- subiektywnych i obiektywnych przyczyn trudności w uczeniu się.
Podstawowy problem empirycznej analizy i teoretycznej refleksji dotyczył w ostatnim rozdziale książki konsekwencji w zakresie dwóch grup czynników pośredniczących w formowaniu się skali zbieżności - rozbieżności pomiędzy postulowaną a proceduralną wiedzą uczniów o strategiach, metodach i technikach pracy umysłowej. Pierwszą grupę czynników modyfikujących miejsce na dwubiegunowej skali możliwych kompetencji samokształceniowych ucznia stanowią subiektywne warunki uczenia się. Grupę drugą organizują czynniki względnie od ucznia niezależne, a więc obiektywne, zewnętrzne. Warunki subiektywne są na ogól wtórne, pochodne względem czynników dydaktycznych i interakcyjnych, stanowiących źródło rozmaitych doświadczeń, także z dziedziny strategii metapoznawczych.
Konkretyzacja tychże doświadczeń odbiega wyraźnie od postulowanego wymiaru samokształceniowych kompetencji, określonych w rejestrze oczekiwanych osiągnięć w zakresie podstaw samokształceniowych ucznia, stąd nieodparta pokusa autorki tej książki, by rozważania podjętego tematu zakończyć pojedynczymi aplikacjami w postaci wskazań metodyczno-prakseologicz-nych z dziedziny metod i technik pracy umysłowej.
Praca ma charakter badawczy i jakkolwiek jej wątki teoretyczne są w niej dość silnie rozbudowane -jest przede wszystkim dokonaniem empirycznym. Głównym problemem penetracji poznawczej jest sprawa instytucjonalnego (szkolnego) przygotowania dorastającej młodzieży do samokształcenia w procesie polonistycznej edukacji. Przedmiot analizy empirycznej i teoretycznej refleksji wymagał podejścia interdyscyplinarnego i posłużenia się terminologią przyjętą przez takie dziedziny, jak literaturoznawstwo, językoznawstwo, psychologia, pedagogika, socjologia kultury, dydaktyka ogólna, prakseologia.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Rozdział pierwszy. Ewolucja idei samokształceniowych w teorii i praktyce
1.1. Poglądy na istotę samokształcenia, próby definicyjne
1.2. Zarys tradycji samokształceniowych, próba klasyfikacji i poszukiwania perspektyw
1.3. Samokształcenie we współczesnych systemach oświatowych
l .4. Przygotowanie do samokształcenia w założeniach szkolnych programów nauczania języka polskiego
Rozdział drugi. Podmiotowość ucznia jako podstawa samokształcenia
2.1. O różnych interpretacjach podmiotowości
2.2. Podstawy i źródła aktywności jednostki
2.3. Osobowościowe warunki samokształcenia
2.4. Średni wiek szkolny jako okres sprzyjający adaptacji samokształceniowej
Rozdział trzeci. Problematyka i metoda badań.
3.1. Cele, przedmiot i problemy badań własnych .
3.2. Podstawowe zmienne i badane zależności
3.3. Metoda badań i narzędzia pomiaru zmiennych
3.4. Teren badań i charakterystyka badanej populacji
Rozdział czwarty. Struktury poznawcze osobowości i ich środowiskowe determinanty
4.1. Obraz „Ja" realnego a projekcja obrazu „Ja" idealnego
4.2. Poziom samoakceptacji dorastającej młodzieży
4.3. Ogólny stosunek uczniów do szkoły jako rezultat spełnianych i niespełnianych oczekiwań
4.4. Plany edukacyjne uczniów
4.5. Prognostyczna użyteczność ustalonych wskaźników empirycznych
Rozdział piąty. Źródła informacji w procesie adaptacji samokształceniowej
5.1. Ogólnie o informacji ijej źródłach
5.2. Drukowane źródła informacji w samodzielnej pracy ucznia .,
5.3. Eksperientalna znajomość podstawowych wydawnictw informacyjnych
5.4. Wieloznakowe środki społecznego przekazu
5.5. Inne osoby w dydaktycznych interakcjach nadawczo-odbiorczych
Rozdział szósty. Postulowana a proceduralna wiedza uczniów o strategiach, metodach i technikach pracy umysłowej
6.1. Znaczenie i warunki racjonalnych strategii uczenia się
6.2. Trudności w uczeniu się a motywacja.
6.3. Sposoby samodzielnego uczenia się .
6.3.1. O umiejętnościach uczenia się
6.3.2. O nawykach, metodach j technikach czytania tekstów drukowanych
6.3.3. O rodzajach uczniowskich notatek
Zakończenie
Summary
BIBLIOGRAFIA
Indeks autorów
ANEKSY
Spis wykresów i rysunków
Spis tabel
spis treści lub fragment…o autorze książkiOpis rozszerzonyciekawostki
Bezpieczeństwo
Koszty dostawy
Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.