LIBRES odzież i buty ochronne  i robocze BHP
Koszyk
Zamknij
Kontynuuj zakupy ZAMAWIAM
suma: 0,00 zł
Ulubione produkty
Lista ulubionych jest pusta.

Wybierz coś dla siebie z naszej aktualnej oferty lub zaloguj się, aby przywrócić dodane produkty do listy z poprzedniej sesji.

Szukaj
Menu

RUCH LUDOWY WOBEC SZKOLNICTWA NA WSI 1939-49

Ocena:
0
Cena brutto: 21,89 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
21.89
Cena netto: 20,85 zł
bez 5% VAT i kosztów dostawy
ilość szt.
Zyskujesz 0 pkt [?]

towar niedostępny

Producent: LIBRES
Kod produktu: 51162989



UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.









    OPIS

    AutorJózef KrasuskiTytułRuch ludowy wobec szkolnictwa i oświaty wiejskiej w Polsce w latach 1939-1949Rok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje1993WSP-200MIĘKKANOWA, leżak magazynowyOpis

    WStęp

    Pojawienie się pod koniec XIX w. na terenie Galicji pierwszej o szer­szym zasięgu organizacji chłopskiej pod nazwą Stronnictwo Ludowe było dla społeczności wiejskiej ważnym wydarzeniem. Oto polski chłop, do tej pory wielki polityczny i społeczny niemowa, uzyskiwał swoje przedstawi­cielstwo, które w jego imieniu i w jego interesie zaczęło formułować pro­gramy działania i wokół nich organizować społeczność wiejską. Istotą tych programów było nie tyle dążenie do emancypacji wsi, do upodobnienia jej do miasta, ale przede wszystkim zmiana świadomości jej mieszkańców w takim stopniu, by zrozumieli, że to oni są solą tej ziemi i tylko od nich zależeć będzie los chłopa, wsi i państwa.

    Już od zarania dziejów ruchu ludowego zaczęto zdawać sobie sprawę, że warunkiem koniecznym do zdobycia poczucia samoświadomości politycz­nej, ekonomicznej i kulturalnej warstwy chłopskiej jest upowszechnianie szkolnictwa na wsi i walka o dostępność kształcenia dla młodzieży chłop­skiej w szkołach średnich i wyższych. Szczególny nacisk kładziono na dzia­łalność oświatową i kulturalną, organizowaną i prowadzoną przez samą wieś. Ważną rolę miała tu odegrać inteligencja pochodzenia chłopskiego. Dążenia te znajdowały odbicie zarówno w programach partii, stronnictw, organizacji chłopskich, jak też w różnorodnych formach ich praktycznej działalności.

    Problem powyższy, jak się wydaje niezwykle ważny tak dla odtworzenia dziejów politycznych ruchu ludowego, jak i dziejów szkolnictwa i oświaty wiejskiej, nie doczekał się jeszcze naukowej monografii. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać należy w tym, że dla badaczy ruchu ludowego prze­de wszystkim ważne były jego dzieje polityczne, walka zbrojna lub walka o przetrwanie, historycy szkolnictwa i oświaty zaś bardziej koncentrowali się na podstawach prawnych, organizacji i zasięgu tych form działalności Stąd też i jedni, i drudzy wprawdzie problem dostrzegali, ale prezentowali go w formie zaledwie sygnalnej.

    spis treści lub fragment

    Wstęp

    I. Szkolnictwo i oświata w dokumentach programowych ruchu ludowego w latach 1895-1939 ...........................

    1. Miejsce szkolnictwa i oświaty w programach zorganizowanegc ruchu ludowego w okresie zaborów .....................

    2. Postulaty oświatowe stronnictw i partii chłopskich w II Rzecz­pospolitej ..........................................

    II. Stronnictwo Ludowe „Roch" wobec szkolnictwa i oświaty w okresie okupacji ....................................

    1. Sytuacja szkolnictwa na ziemiach polskich pod okupacją .... a) Polityka oświatowa okupantów ....................... b) Organizacja i zasięg podziemnej oświaty ...............

    2. Miejsce problematyki oświatowej w działalności centrali i ogniw terenowych Stronnictwa Ludowego „Roch" ........

    a) Struktura organizacyjna SLRoch" ...................

    b) Stanowisko SL „Roch" w sprawie jawnej i tajnej oświaty i szkolnictwa ....................................

    III. Oświata i szkolnictwo wiejskie na łamach podziemnej prasy ruchu ludowego ....................................

    1. Organizacja i zasięg podziemnej prasy ludowej .........

    2. Walka o szkołę dla dzieci wiejskich ....................

    3. Propaganda tajnego nauczania ........................

    4. Oświata dorosłych ...............................

    IV. Działalność oświatowa Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet .....................••••••••••••••••••••

    1. Geneza i kierunki dziafań Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet ..........................••••••••••••••

    2. Pozaszkolna działalność oświatowa Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet ....................••••••••••

    3. Udział Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet w organizacji tajnego nauczania ...............••••••-•••••

    V. Działalność oświatowa w ramach spółdzielczości wiejskiej .....

    1. Szkolnictwo i oświata oparte na jawnej działalności spół­dzielczej ........................•••••••••••••••••••••

    2. Spółdzielczość a tajna praca oświatowa na wsi ..............

    VI. Szkolnictwo i oświata w wolnej Polsce w planach Stronnictwa Ludowego „Roch" .......................•...•••••••••••

    1. Koncepcje szkolnictwa i oświaty w dokumentach centrali i ogniw terenowych ........................••••••••••••

    2. Koncepcje szkolnictwa i oświaty na łamach podziemnej prasy ludowej ...........................•••••••••••••••••••

    VII. Stosunek ludowców do szkolnictwa i oświaty w latach 1944--1948 .................................................

    1. Sytuacja polityczna ruchu ludowego w pierwszych latach powojennych .......................••••••••••••••••••

    2. Szkolnictwo i oświata w dokumentach programowych SL, PSL, ZMW RP „Wici" i na łamach prasy ludowej ...........

    3. Udział ludowców w organizowaniu szkolnictwa i oświaty wiejskiej ...................................••••••••••

    Zakończenie ..............................................

    bdcks nazwisk............................................. Wykazskrótów ............................................

    …o autorze książkiOpis rozszerzonyciekawostki






    Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

    Kraj wysyłki:
    Opinie o produkcie
    Opinie o produkcie

    Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!

    Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

    Holder do góry
    Szablon Shoper Modern 3.0™ od GrowCommerce
    Sklep jest w trybie podglądu
    Pokaż pełną wersję strony
    Sklep internetowy Shoper.pl