RUCH LUDOWY WOBEC SZKOLNICTWA NA WSI 1939-49
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
AutorJózef KrasuskiTytułRuch ludowy wobec szkolnictwa i oświaty wiejskiej w Polsce w latach 1939-1949Rok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje1993WSP-200MIĘKKANOWA, leżak magazynowyOpis
WStęp
Pojawienie się pod koniec XIX w. na terenie Galicji pierwszej o szerszym zasięgu organizacji chłopskiej pod nazwą Stronnictwo Ludowe było dla społeczności wiejskiej ważnym wydarzeniem. Oto polski chłop, do tej pory wielki polityczny i społeczny niemowa, uzyskiwał swoje przedstawicielstwo, które w jego imieniu i w jego interesie zaczęło formułować programy działania i wokół nich organizować społeczność wiejską. Istotą tych programów było nie tyle dążenie do emancypacji wsi, do upodobnienia jej do miasta, ale przede wszystkim zmiana świadomości jej mieszkańców w takim stopniu, by zrozumieli, że to oni są solą tej ziemi i tylko od nich zależeć będzie los chłopa, wsi i państwa.
Już od zarania dziejów ruchu ludowego zaczęto zdawać sobie sprawę, że warunkiem koniecznym do zdobycia poczucia samoświadomości politycznej, ekonomicznej i kulturalnej warstwy chłopskiej jest upowszechnianie szkolnictwa na wsi i walka o dostępność kształcenia dla młodzieży chłopskiej w szkołach średnich i wyższych. Szczególny nacisk kładziono na działalność oświatową i kulturalną, organizowaną i prowadzoną przez samą wieś. Ważną rolę miała tu odegrać inteligencja pochodzenia chłopskiego. Dążenia te znajdowały odbicie zarówno w programach partii, stronnictw, organizacji chłopskich, jak też w różnorodnych formach ich praktycznej działalności.
Problem powyższy, jak się wydaje niezwykle ważny tak dla odtworzenia dziejów politycznych ruchu ludowego, jak i dziejów szkolnictwa i oświaty wiejskiej, nie doczekał się jeszcze naukowej monografii. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać należy w tym, że dla badaczy ruchu ludowego przede wszystkim ważne były jego dzieje polityczne, walka zbrojna lub walka o przetrwanie, historycy szkolnictwa i oświaty zaś bardziej koncentrowali się na podstawach prawnych, organizacji i zasięgu tych form działalności Stąd też i jedni, i drudzy wprawdzie problem dostrzegali, ale prezentowali go w formie zaledwie sygnalnej.
spis treści lub fragment
Wstęp
I. Szkolnictwo i oświata w dokumentach programowych ruchu ludowego w latach 1895-1939 ...........................
1. Miejsce szkolnictwa i oświaty w programach zorganizowanegc ruchu ludowego w okresie zaborów .....................
2. Postulaty oświatowe stronnictw i partii chłopskich w II Rzeczpospolitej ..........................................
II. Stronnictwo Ludowe „Roch" wobec szkolnictwa i oświaty w okresie okupacji ....................................
1. Sytuacja szkolnictwa na ziemiach polskich pod okupacją .... a) Polityka oświatowa okupantów ....................... b) Organizacja i zasięg podziemnej oświaty ...............
2. Miejsce problematyki oświatowej w działalności centrali i ogniw terenowych Stronnictwa Ludowego „Roch" ........
a) Struktura organizacyjna SL„Roch" ...................
b) Stanowisko SL „Roch" w sprawie jawnej i tajnej oświaty i szkolnictwa ....................................
III. Oświata i szkolnictwo wiejskie na łamach podziemnej prasy ruchu ludowego ....................................
1. Organizacja i zasięg podziemnej prasy ludowej .........
2. Walka o szkołę dla dzieci wiejskich ....................
3. Propaganda tajnego nauczania ........................
4. Oświata dorosłych ...............................
IV. Działalność oświatowa Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet .....................••••••••••••••••••••
1. Geneza i kierunki dziafań Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet ..........................••••••••••••••
2. Pozaszkolna działalność oświatowa Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet ....................••••••••••
3. Udział Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet w organizacji tajnego nauczania ...............••••••-•••••
V. Działalność oświatowa w ramach spółdzielczości wiejskiej .....
1. Szkolnictwo i oświata oparte na jawnej działalności spółdzielczej ........................•••••••••••••••••••••
2. Spółdzielczość a tajna praca oświatowa na wsi ..............
VI. Szkolnictwo i oświata w wolnej Polsce w planach Stronnictwa Ludowego „Roch" .......................•...•••••••••••
1. Koncepcje szkolnictwa i oświaty w dokumentach centrali i ogniw terenowych ........................••••••••••••
2. Koncepcje szkolnictwa i oświaty na łamach podziemnej prasy ludowej ...........................•••••••••••••••••••
VII. Stosunek ludowców do szkolnictwa i oświaty w latach 1944--1948 .................................................
1. Sytuacja polityczna ruchu ludowego w pierwszych latach powojennych .......................••••••••••••••••••
2. Szkolnictwo i oświata w dokumentach programowych SL, PSL, ZMW RP „Wici" i na łamach prasy ludowej ...........
3. Udział ludowców w organizowaniu szkolnictwa i oświaty wiejskiej ...................................••••••••••
Zakończenie ..............................................
bdcks nazwisk............................................. Wykazskrótów ............................................
…o autorze książkiOpis rozszerzonyciekawostki
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.