ROZWOJ FIZYCZNY - DZIECI NISKOROSLE - KARŁY -
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
AutorEdyta SuligaTytułRozwój fizyczny dzieci niskorosłychRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2000WSPtak150MiękkaNOWAOpis
W dobie akceleracji rozwoju, kiedy u dzieci i młodzieży obserwowane jest zjawisko przyspieszonego rozwoju biologicznego i osiąganie coraz wyższych ostatecznych wymiarów ciała, niski wzrost stał się w odczuciu społecznym swego rodzaju ułomnością. Coraz częściej jest też przyczyną szukania specjalistycznej porady lekarskiej. Typowym zjawiskiem towarzyszącym niskorosłości jest dysmorfofobia, czyli nieakceptowanie własnego wyglądu (Romer 1976; Kopczyńska-Sikorska, Mięsowicz
1977 a
). Badania empiryczne wskazują na to, że niedoborom wysokości ciała u dzieci, zwłaszcza u chłopców, mogą towarzyszyć kompleksy, objawy nerwicowe, trudności emocjonalne i powszechne problemy w funkcjonowaniu społecznym (Szcze-pski, Gręzicka 1965; Blaim 1985; Jugowar 1994). Przyczynami wymienionych objawów są przede wszystkim: obniżona samoocena, poczucie mniejszej wartości i kompleks różnicy. Niedobór wzrostu jest czynnikiem ograniczającym możliwość zaspokojenia potrzeb psychicznych dzieci, takich jak: potrzeba znaczenia, bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, potrzeba samoakceptacji, co prowadzi do uruchomienia kompensacyjnych mechanizmów obronnych. Rodzice traktują najczęściej niskie dziecko jako znacznie młodsze, zgodnie z poziomem rozwoju fizycznego, a nie z wiekiem kalendarzowym. W konsekwencji ograniczają naturalną aktywność i samodzielność tych dzieci. Często prezentują także postawę nadopiekuńczości wobec dzieci niskorosłych, która uzależnia dziecko od rodziców, pozbawia je wiary we własne możliwości. Jej skutkiem jest niedojrzałość społeczna, infantylność oraz brak umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.
Wielu autorów wykazało wyraźny związek między opóźnieniem procesów wzrastania i dojrzewania a niepowodzeniami szkolnymi (Woynarowska i in. 1985). Wyniki badań wskazywały na to, że dzieci bardziej zaawansowane w rozwoju fizycznym bez względu na warunki bytowe, osiągały lepsze wyniki w nauce, a częstość występowania niedoboru wysokości i masy wśród uczniów drugorocznych była wielokrotnie większa niż w populacji generalnej.
Zaburzenia w rozwoju somatycznym mogą być nie tylko przyczyną, lecz także i skutkiem niepowodzeń szkolnych uwarunkowanych innymi przyczynami. Często istnieją tu sprzężenia zwrotne, których przykładem obok niepowodzeń szkolnych są zaburzenia nerwicowe, zaburzenia zachowania i różne formy nieprzystosowania społecznego (Woynarowska i in. 1985), Mięsowicz i in. (1992), badając rozwój somatyczny dzieci nisko-rosłych, narażonych na chroniczny stres szkolny z racji niepowodzeń w nauce, stwierdziły, że poziom wysokości i masy ciała był u nich wyraźnie opóźniony. Dzieci niskorosłe, kończące szkołę podstawową, niejednokrotnie stają w obliczu trudności z wyborem dalszego kierunku kształcenia. Dotyczy to zwłaszcza chłopców, którzy z powodu warunków somatycznych są niechętnie przyjmowani do niektórych szkół zawodowych (Kop-czyńska-Sskorska, Woynarowska 1980; Schejbal, Jopkiewicz 1988). Niskorosłość stanowi więc istotny problem natury psy-chologiczno-społecznej, który niestety dosyć często jest lekceważony, ponieważ dzieciom z prostym niedoborem wysokości ciała nie towarzyszą zwykle żadne inne objawy chorobowe.
W literaturze zarówno polskiej, jak i zagranicznej istnieje niewiele prac rozpatrujących niedobór wysokości ciała w kontekście czynników genetycznych, paragenetycznych i społecz-no-ekonomicznych.
Spis treści
Wstęp .
1. Przegląd piśmiennictwa
2. Materiał i metodyka badań .
2.1. Pytania badawcze .
2.2. Charakterystyka materiału badawczego .
2.3. Metodyka badań
3. Analiza wyników badań
3.1. Kinetyka i dynamika procesów wzrastania dzieci
niskorosłych .
3.2. Trend sekulamy wysokości ciała dzieci niskorosłych
3.3. Ocena wpływu czynników społeczno-ekonomicznych
na poziom rozwoju fizycznego dzieci niskorosłych .
3.4. Wpływ wysokości ciała rodziców i wybranych
czynników paragenetycznych na przebieg procesów
wzrastania dzieci niskorosłych
3.5. Ocena dojrzałości biologicznej dzieci niskorosłych .
3.6. Niektóre uwarunkowania poziomu wydolności
fizycznej dzieci niskorosłych
4. Dyskusja
5. Wnioski .
Literatura
Summary
Zusammenfassung .
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.