PROGRAMY ROMANTYZMU W NIDERLANDACH - NOWOSC
Cena regularna:
28,67 zł
Cena regularna:
27,30 zł
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
AutorIrena Barbara KallaTytułProgramy romantyzmu w NiderlandachRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2007WUW-186twardaNOWA
Przedmiotem niniejszego opracowania jest bowiem myśl estetyczno-litcracka w Holandii w okresie 1814-1839, rekonstruowana na podstawie tekstów o charakterze programowym. Celem tej rekonstrukcji jest wykazanie, jakie były potencjalne możliwości układu, innymi słowy, czy i w jaki sposób wypowiedzi na temat literatury programowo nawiązywały do romantyzmu, który jako prąd ideowy w badanym wycinku procesu historycznoliterackiego zaznaczył się w literaturze większości krajów europejskich,
We wstępnych założeniach przyjętych wobec korpusu tekstów będę posiłkować się teorią przedstawioną w rozprawie doktorskiej Gerrita J. Johannesa5. Johannes zakłada, że w świadomości literackiej w Holandii w okresie 1780-1840 istniał „zespół standardowych poglądów na literaturę" (standaardbetoog), stanowiących adaptację myśli filozofów, estetyków i psychologów europejskiego oświecenia, z którymi niderlandzka publiczność mogła się zapoznać dzięki ukazującym się, począwszy od końca XVIII w., tłumaczeniom zagranicznych publikacji, popularyzującym artykułom, rozprawom naukowym oraz wierszom o charakterze programowym. Charakterystyczne dla tych standardowych poglądów było przyznawanie ważnego miejsca wyobraźni i uczuciu jako istotnym elementom procesu tworzenia bądź też jako cechom, którymi powinien charakteryzować się poeta. Jednocześnie podkreślano konieczność posiadania rozbudowanej wiedzy i kontroli wyobraźni oraz uczuć przez sąd i dobry smak.
Utrzymywanie równowagi między uczuciem i wyobraźnią a sądem i dobrym smakiem oraz momenty jej naruszenia to dwa istotne punkty odniesienia w dalszych rozważaniach. W okresie 1814-1839 pojawiły się teksty, które można podzielić na dwie grupy: l) z jednej strony wypowiedzi o charakterze programowym, które przyczyniły się do naruszenia równowagi między wyobraźnią i uczuciem a sądem i dobrym smakiem, 2) z drugiej zaś te, które w sposób programowy próbowały tę równowagę utrzymać czy przywrócić.
W efekcie polemik prowadzonych przez przcdstawicieli różnych orientacji powstała grupa tekstów zawierających wypowiedzi o charakterze programowym. Z grupy tych tekstów, dziś już najczęściej zapomnianych, wyselekcjonowany został korpus, który w dalszej części naszych rozważań zostanie poddany szczegółowej analizie.
Spis Treści :
Wstęp
Rozdział 1. Program, manifest literacki, wypowiedź programowa
Rozdział 2. Romantyzm
Rozdział 3. Romantyzm jako jeden z prądów literatury nowożytnej
Rozdział 4. Koncepcje procesu twórczego, poety i poezji
Rozdział 5. Konsekwencje zachwiania równowagi między wyobraźnią i uczuciem a sądem i smakiem
Rozdział 6. Przejawy historyzmu w tekstach o charakterze programowym
Rozdział 7. Poezja czy proza? Rozważania na temat form ekspresji literackiej
Podsumowanie
Korpus tekstów
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.