POWIESC HISTORYCZNA W DZIEJACH PROZY EPICKIEJ
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Opis przedmiotu
Autorred. ALEKSANDER ABŁAMOWICZTytułLe roman de l'histoire dans l'histoire du romanRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje
2000
Nakład
270 egz.
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego-367miękkaNOWAOpis
Publikacja stanowi próbę określenia definicji programowej powieści historycznej
w dziejach prozy epickiej. Różnorodność metodologiczna zastosowana przez autorów po-szczególnych szkiców pozwoliła na przedstawienie wielu aspektów tego typu powieści oraz funkcji, jakie jej nadawano.
Teksty zgrupowano w czterech działach problemowych. Część pierwsza: Cerner le roman historique poświęcona jest zagadnieniom teoretycznym; część druga: Raconter l'histoire au XIX siecle traktuje o sposobach przedstawienia historii w literaturze francuskiej XIX wieku; część trzecia: Ecrire le roman historique au XX siecle zawiera teksty ukazujące rozwój powieści historycznej w wieku XX; część czwarta: Percevoir le roman historique hors
la France
, obejmuje przykłady z literatur innych niż francuska (z literatury polskiej, rosyjskiej, rumuńskiej, niemieckiej, angielskiej, włoskiej, kanadyjskiej, latynoamerykańskiej).
Historical Novel in the History of the Novel Summary
Historical novel occupies a special place in the history of the novel. Earlier, quite timid attempts to popularise that genre have not succeeded and it was not before the success of Walter Scott's novels that in fact all great writers of the 19th century Europe got interested in that type of writing. Therefore it does come as a surprise that historical novel spread around the whole continent and developed in an amazing way. It is true that the atmosphere of Romanticism, whose programme referred to national and folk past, and even to specific folklore, was conductive of that. It can be seen clearly on the example of the French historical novel, which in many cases became a model for the writers for whom
France
was an unattainable model of art, literature included.
The world presented in historical novel is a specific one. For literary fiction remains here in the frame of the non-existing, supposedly true, past. Therefore it is full of specific exotics based on different, more or less reliable sources, but that is insignificant here. That world appeals to the contemporary knowledge and experiences as well as emotions, giving them colours frequently taken from the long gone past. It creates a specific vision of the world and the individual's lot, simultaneously being a picture of impressions, feelings and experiences.
spis treści lub fragment
Table des matieres
Avant-propos ...................... 9
Cerner le roman historique
Jean BESSIERE: Notes ponr definir quelques paradoxes relatifs an roman bis-
torique ....................... 13
Kazimierz BARTOSZYNSKI: Le probleme des « sources » du roman historique . 25
Wiesław Mateusz MALINOWSKI: La question des personnages dans le roman
historique: 1'exemple romantique .............. 34
Jerzy LIS: Entre 1'histoire personnelle et 1'histoire collective: le cas de 1'autobio-
graphie ....................... 45
Lucienne BOZZETTO-DITTO: Alejo Carpentier: Le Siecle des Lumieres. My-
the(s) et histoire(s) ................... 54
Raconter 1'histoire au XD^siecle
Regina
BOCHENEK-FRANCZAKOWA:
La Revolution
dans les romans du
Directoire ou comment conjurer le passę ........... 67
Philippe ANTOINE: « La legendę, mirage de 1'histoire ». Poesie et histoire dans
Les Martyrs ..................... 76
Barbara SOSIEŃ: Imaginer 1'histoire: le XVI' siecle selon Honore de Balzac
(Sur Catherine de Medicis) et Alphonse Esquires (Le Magiciea) ... 87
TugrulINAL: Notre Dame de Paris :mariagedu romanesque et du fantastique . 95
Krystyna WOJTYNEK-MUSIK: La categoric du tragique dans Cinq-Mars
d'Alfred de Vigny ................... 102
Andrzej RABSZTYN: Chronique du regae de Charles IX et le jugement sur
rhistoire ....................... 113
Magdalena WANDZIOCH: Une page d'histoire dans le romanesqne de Barbey
d'Anrevilly ...................... 120
Helena SHILLONY: Herodias de Flaubert: conte historique, conte hysterique . 131
Ecrire le roman de 1'histoire au XX6 siecle
Regina LUBAS-BARTOSZYŃSKA: L'Histoire et ses interpretations abusives.
Les templiers dans Les Hois maudits de Maurice Druon et dans Le Pendule
de Foucault d'Umberto Eco ................ 143
Jean-Pierre GIUSTO: Le dernier Aragon: une pensee du chaos .... 152
Edmond NOGACKI: L'alchimie de L'Oeinre an noir de Marguerite Yourcenar
ou comment « passer par 1'histoire pour se degager des pieges de 1'histoire » . 166
Krystyna MODRZEJEWSKA: Les traces de Marguerite Yonrcenar dans ses
personnages ...................... 177
Magdalena ZDRADA-COK: Entre rhistoricite et la contestation de 1'Histoire.
L'analyse de L'Oemre au noir de Marguerite Yourcenar ...... 184
Maria Teresa DE FREITAS: Tradition et rupture: les « romans revolutionnaires»
d'Andre Malraux .................... 195
Krzysztof JAROSZ: Passę historique, passę recent: a propos du « cycle du Hus-
sard» de Jean Giono .................. 205
Petr KYLOUSEK: Les hussards (Nimier, Blondin, Laurent, Deon) ou 1'histoire
«desavonee» ..................... 215
Aleksandra GRZYBOWSKA: La triple dimension de 1'histoire dans
La Chambre
des dames de Jeanne Bourin ............... 225
Michał MROZOWICKI: Michel le Fataliste et ses maitres ...... 239
Renę GARGUILO: Le roman-peplum. Retour a 1'Antiquite Romaine dans le
roman historique contemporain ............... 257
Ewa ANDRUSZKO: La clieate de Pierre Assouline. Quelques remarques sur les
modifications structurales du roman de 1'histoire au XX"siecle .... 265
Percevoir le roman historique hors
la France
Madej NOWAK: Representations historiques et probleme de lisibilite dans
1'oeuvre de Walter Scott ................. 277
Marta CICHOCKA, Ryszard SIWEK: Entre 1'histoire et la legendę: La legendę
d'Ulenspiegel de Charles De Coster et Terra Nostra de Carlos Fnentes . 286
Halina MAZUREK: Moscon dans les romans historiques de Lev, d'Alexis
Konstantynovitch et d'Alexis Nikolaievitch Tolstoi ........ 296
Aleksander ABŁAMOWICZ: Le roman historique en Pologne OB la mythification
de 1'histoire ...................... 305
Davide ARTICO: L'Orffs: precnrseur dn roman historique italien . . . . 312
Grażyna SZEWCZYK.: Le roman historique auemand au XX6 siecle. Tendances
principales et auteurs .................. 317
Margareta GYURCSIK: L'avant et 1'apres miir: histoire d'nne demythification . 323
Katarzyna GADOMSKA: Histoire et genres fantastiques populaires . . . 332
Voichifa-Maria SASU: Le chevalier chretien et les Iroquois ...... 346
Nina PLUTA: La «partialite» des sources dans le roman historique contempo-
rain
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.