POLITYKA MEDIALNA RZADU NIEMIEC 1949-1989_
Cena regularna:
23,89 zł
Cena regularna:
22,75 zł
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Autor
Zbigniew Oniszczuk
Kształtowanie się polityki medialnej (Medienpolitik) rządu RFN w latach 1949-1989
9788322611746
Rok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2002WUŚ-246miękkaNOWAOpis
Ze wstępu :
„ O wyjątkowym znaczeniu środków masowego komunikowania w życiu państw i społeczeństw
decydują ich związki ze sferą polityki. To one przypisują mediom pozycję „czwartej władzy".
W Republice Federalnej Niemiec politolodzy uznają media masowe przede wszystkim jednak
za jeden z najistotniejszych czynników legitymizacji systemu politycznego, warunkujący
jego stabilizację. Projektowanie, podejmowanie i realizowanie działań politycznych wymaga,
z jednej strony, różnorodnych informacji o społeczeństwie, z drugiej — łączy się z koniecznością
pozyskania społecznego zainteresowania i zaufania. Oba te elementy są właśnie wpisane w działalność
środków masowego komunikowa­nia. Zależności między mediami a polityką mają jednak charakter dwustronny,
gdyż to system polityczny określa ramowe warunki funkcjonowania systemu masowego komunikowania.
W europejskiej, a szczególnie anglosaskiej kulturze politycznej relacje między polityką a mediami
są z reguły sprowadzane do interakcji na linii: państwo — środki masowego komunikowania.
W praktyce prowadzi to do utożsamiania polityki wobec mediów z polityką państwa, a ściślej
— jego władzy wykonawczej. Nastawienie to wynika z faktu dominacji w Europie państw o ustroju unitarnym
i silnie zcentralizowanej strukturze władzy. W momencie powstania Republiki Federalnej zrodziła się sytuacja
odbiegająca od tego schematu. Federacyjny charakter nowego państwa istotnie ograniczył możliwości wpływu
władzy centralnej na dziedzinę masowego komunikowa­nia. Przyjęty w ustawie zasadniczej (Grundgesetz)
podział kompetencji w tym zakresie pomiędzy kraje związkowe a federację nie pozwalał na korzystanie
z pełni atrybutów władzy centralnej. Z tego punktu widzenia instytucje państwa na poziomie ogólnokrajowym
i związkowym musiały się nauczyć współdziałania w obszarze komunikowania masowego
Ze względu na ten nie­typowy układ - można stwierdzić - Republika Federalna musiała się w pewnym stopniu
już w 1949 roku zmagać z problemami, które współcześnie zyskują wciąż na znaczeniu. Dziś bowiem coraz
częściej mówi się, zwłaszcza w Niemczech o budowie „Europy regionów", o nasilającej się tendencji ku
regionalizacji życia społecznego, politycznego czy gospodarczego. A to wiąże się przecież z koniecznością
zmniejszenia rangi władz centralnych, również w odniesieniu do sfery mediów. Z tego powodu przykład RFN
wydaje sie interesujący także z dzisiejszej perspektywy.
Osobliwość, a zarazem atrakcyjność sytuacji w Republice Federalnej wzmacnia również fakt, że media masowe
w tym kraju dysponują wyjątkowym potencjałem w zakresie możliwości oddziaływania. Rynek prasy jest bowiem
największy w Europie. W roku 1989 ukazywały się 1344 gazety (w większości mutacje) o łącznym nakładzie
20,5 mln egzemplarzy. Jednocześnie wydawano ponad 7800 czasopism w nakładzie blisko 310 mln egz.
oraz 1074 pisma ogłoszeniowe, mające w sumie jednorazowy nakład sięgający 59 mln egz.
Konsorcjum publicznych stacji radiowych i telewizyjnych ARD (o ogólnym obrocie w roku 1989 sięgającym
7 mld marek) należy do największych kon­cernów medialnych świata. W roku 1988 uruchomione zostały dwa
największe do dziś komercyjne kanały telewizyjne: „RTL plus" i „Sat 1", będące coraz groźniejszym konkurentem
dla telewizji publicznej. Multimedialny koncern Bertelsmanna stał się w latach osiemdziesiątych najpotężniejszy
w Europie, a w roku 1989 z obrotami rzędu 14,5 mld marek zajął drugie miejsce wśród największych firm medialnych
świata. Równie mocną pozycję w systemie prasowym RFN mają cztery wydawnictwa: Springera, Bauera, Burdy
oraz powiązany z Bertelsmannem koncern Gruner + Jahr, które wspólnie kon­trolowały w 1989 roku prawie 66% rynku
czasopism, a sam Springer blisko 27% rynku gazet. Wszystko to razem sprawia, że środki masowego komuniko­wania
w RFN muszą być traktowane podmiotowo w obszarze związków ze sferą polityki ..."
spis treści lub fragment
SPIS TREŚCI :
Wstęp
1. Związki między polityką a mediami w niemieckiej nauce o komunikowaniu
1.1. Środki masowego komunikowania a system polityczny
1.1.1. Polityczne znaczenie tej relacji
1.1.2. Autonomia czy instrumentalizacja mediów?
1.1.3. Systemowe ujęcie problemu
1.2. Polityczne funkcje środków masowego komunikowania
1.2.1. Rozumienie pojęcia funkcji w niemieckiej nauce o komunikowaniu
1.2.2. Próby klasyfikacji funkcji środków masowego komunikowania
1.2.3. Dysfunkcjonalne skutki działania mass mediów
1.2.4. Główne aspekty problematyki funkcji mediów
1.3. Definiowanie relacji: polityka — media. Znaczenie terminu Medienpolitik
1.3.1. Geneza pojęcia
1.3.2. Próby zdefiniowania terminu Medienpolitik
1.3.3. Interpretacja pojęcia Medienpolitik i jej główne zagadnienia
1.3.4. Pojęcia pokrewne
1.4. Podstawowe cele i podmioty niemieckiej Medienpolitik
1.4.1. Kto kształtuje politykę medialną w Republice Federalnej?
1.4.2. Zasadnicze cele niemieckiej polityki medialnej
2. Pozycja państwa i rządu federalnego w prowadzeniu polityki medialnej w RFN
2.1. Wpływ doświadczeń historycznych
2.1.1. Państwo a prasa w okresie od 1815 do 1918 roku
2.1.2. Czternaście lat Republiki Weimarskiej
2.1.3. Czasy nazistowskiej dyktatury
2.1.4. Przemiany w sferze mediów podczas okupacji Niemiec przez aliantów (1945—1949)
2.1.5. Najważniejsze historyczne „obciążenia" w dziedzinie mediów masowych
2.2. Uwarunkowania prawnoustrojowe
2.2.1. Ustrojowa pozycja rządu federalnego w strukturze wiadzy
2.2.2. Konstytucyjne ramy rządowej Medienpolitik
3. Formalne i programowe założenia polityki medialnej rządu fede­ralnego
3.1. Formalno-teoretyczne ujęcie działań rządu w dziedzinie mediów masowych
3.2. Podstawy programowe Medienpolitik głównych niemieckich partii politycznych: CDU/CSU, SPD oraz FDP
3.3. Ewolucja programowa polityki medialnej rządu RFN
4. Instytucjonalno-organizacyjne ramy polityki medialnej rządu federalnego
4.1. Główne instrumenty rządowej polityki medialnej
4.2. Miejsce oraz rola Urzędu Prasy i Informacji Rządu Federalnego wśród instytucji
związanych z rządową polityką medialną
4.3. Podstawowe formy i obszary działań prowadzonych w ramach rządowej polityki medialnej
4.4. Prawne formy realizacji polityki medialnej bońskiego gabinetu
4.5. Modelowe ujęcie organizacyjno-instytucjonalnej strony polityki medial­nej rządu RFN
4.6. Dylematy rządowej polityki medialnej
5. Realizacja polityki medialnej rządu federalnego w latach 1949—1989
5.1. Chronologiczne ujęcie i periodyzacja rządowej Medienpolitik
5.2. Działania rządu bońskiego w pierwszych latach istnienia RFN (1949—1955)
5.3. Rząd federalny w okresie walki o drugi program telewizyjny (1956—1960)
5.4. Postawa rządu bońskiego podczas debaty o wypaczeniach konkurencji w sferze mediów masowych
oraz rosnącej koncentracji prasy (1961—1969)
5.5. Poczynania rządu federalnego w czasach wzmożonej dyskusji o polityce medialnej (1970—1975)
5.6. Rządowa Medienpolitik wobec nowych technik komunikowania (1976—1982)
5.7. Działalność rządu bońskiego w trakcie przebudowy systemu mediów masowych w Republice Federalnej
(1983—1989)
5.8. Ogólny bilans rządowej Medienpolitik w latach 1949—1989
Zakończenie
Bibliografia
Zusammenfassung
Summary
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.