Poetiser a la maniere symboliste - WOJTYNEK-MUSIK
Cena regularna:
39,47 zł
Cena regularna:
37,59 zł
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Opis przedmiotu
Autor
KRYSTYNA WOJTYNEK-MUSIK
Poétiser a la maniére symboliste. Étude sur les techniques symbolistes de l'imaginaire et de la versification
Rok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje
2000
Nakład
270 egz.
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego-170miękkaNOWAOpis
Przedmiotem pracy jest analiza symbolistycznej poezji francuskojęzycznej z punktu widzenia charakterystycznych dla niej sposobów obrazowania i wierszowania.
Autorka najpierw przypomina podstawy symbolistycznej koncepcji sztuki, by następnie skoncentrować się na specyficznym dla symbolistów modelowaniu poetyckiego obrazu, odwołując się do najczęściej stosowanych w tej poezji zabiegów retorycznych, a także kładąc nacisk na uzyskaną dzięki temu możliwość budowania poetyckiego pomostu między sferą sacrum i profanum oraz światem wewnętrznym i rzeczywistością.
W kolejnych rozdziałach omawia konstruowanie znaczącej dla symbolistów kategorii tajemnicy, poetyckie realizacje archetypu lotu, cechy symbolistycznego wiersza regularnego, nowatorskiego wiersza wolnego, relacje między warstwą dźwiękową i symboliczną
w poezji symbolistów, metryczno-składniowe układy wiersza.
Ostatni rozdział zawiera swoiste uporządkowanie wcześniejszych danych; poezja symbolistyczna zdefiniowana zostaje jako odważna próba odnowienia statusu poety z rozszerzeniem jego językowo-obrazowych kompetencji.
Krystyna Wojtynek-Musik
Poeticization in the symbolist style The study of illustration and versification techniques typical of symbolists' poetry
spis treści lub fragment
prof.dr hab. Krystyna Wojtynek-Musik
Specjalność: literaturoznawstwo francuskie i włoskie
Książki:
Słowa w drodze. Katowice, Wydawnictwo UŚ, 1990; (studium kontrastywne o myśli teoretycznoliterackiej i poezji Ch. Baudelaire'a i S. Mallarmégo)
Poétiser à la manière symboliste. Katowice, Wydawnictwo UŚ, 2000; (studium technik obrazowania i wierszowania w stylu symbolistycznym przez poetów języka francuskiego)
Samopoznanie w procesie nauki języka obcego. Katowice, Wydawnictwo UŚ, 2001; (publikacja glottodydaktyczna na temat sytuacji i możliwości rozwojowych podczas pracy nad przyswojeniem obcego języka - wraz z blokiem ćwiczeń w czterech wersjach językowych: angielskiej, francuskiej, niemieckiej, włoskiej)
Wybrane artykuły:
Le paysage comme figure du spleen baudelairien. W: Figures et images de la condition humaine dans la littérature française. ss. 113 - 119. Red. T. Gorilovics.
Debrecen
1986;
La rime dans la poétique symboliste (1886-1900). W: Kwartalnik Neofilologiczny XXXIII, 4, 1986; ss. 471 - 486;
L'aspect phonique du vers ronsardien. W: Acta Universitatis Lodzensis, Folia Litteraria 20; ss. 127 - 138. Red. K. Kupisz. Łódź 1987;
Lo spazio addomesticato nell'„Infinito"di G. Leopardi. W: Letteratura italiana e Arti figurative. T. II. ss. 805 - 811.Red. A. Franceschetti.
Firenze
1988;
Sur l'autoportrait de Ch. Baudelaire selon ses „Fleurs du Mal". W: Le portrait littéraire. ss. 217 - 226. Red. K. Kupisz, G.-A. Pérouse, J.-Y. Debreuille.
Lyon
1988;
La recherche du silence dans la poésie de G. Rodenbach. W: Młoda Polska - Młoda Belgia;
La Jeune Pologne
-
La Jeune Belgique.
ss.115 - 129. Red. R. Lubas-Bartoszyńska. Kraków 1989;
L'énergie du mot d'après „L'usage de la parole"de N. Sarraute. W: Le romanesque français contemporain. ss. 135 - 143. Red. A. Abłamowicz. Kat. 1994;
Apprentissage des langues étrangères comme occasion de la meilleure connaissance de soi. / Learning foreign languages: an opportunity to know oneself better (tłumaczone w czterech wersjach językowych: francuskiej, angielskiej, niemieckiej i włoskiej). W: Resource; XII'97 - I' 98, nr 2; ss. 11 - 14. European Language Institute; Recanati /Italia/ 1997/ 98;
Stymulujący udział sztuki w nauczaniu języków obcych. W: Pedagogika kultury: aktualność i perspektywy. ss. 367 - 374. Red. J. Gajda. Lublin 1998;
Ekspresja uczuć w nauczaniu języka obcego.W: Neofilolog, nr 17; ss. 60 -73. Poznań 1998; Le jeu des associations dans l'approche du texte poétique moderne. W: Les Cahiers de Varsovie - Enseigner la littérature. Nr 25, ss. 115 - 121. Warszawa 1998;
La féminité lunaire d'Hérodiade de S. Mallarmé. W: La femme dans la littérature française - symbole et réalité. ss. 111 - 121. Red. K. Modrzejewska. Opole 1999;
Archetyp światłoprzestrzeni we francuskiej poezji symbolistycznej. W: Kwartalnik Neofilologiczny nr 3- 4 / 1999; ss. 253 - 267;
Zasadność form działaniowych w nauczaniu języków obcych. W: Neofilolog, nr 18; ss. 25 - 33. Poznań 1999;
Umberto Eco o „nadawcy"nowej figuratywności. W: Wokół Eco. ss. 56 - 67. Red. Z. Żmigrodzki, D. Pietruch-Reizes. Kat. 2000;
La lettre comme suggestion interprétative: Mallarmé et Cazalis.W: La lettre. Actes du colloque international franco-polonais.ss. 139 - 149. Red. Z. Naliwajek, W. K. Pietrzak. Łódź 2000;
La psiche in statu nascendi nella versione cosmicomica di Italo Calvino. W: L'espressione dei sentimenti in alcuni testi narrativi italiani del Novecento. ss. 93 - 110 - współautorstwo z Agnieszką Buczyńską. Red. K. Wojtynek. Kat. 2000;
La productivité connotative du motif de la mer dans „Marine"d'Arthur Rimbaud. W: Ślady obecności. Traces d'une présence. (Księga pamiątkowa ofiarowana Urszuli Dąmbskiej-Prokop. ss. 389 - 396. Red. I. Piechnik, M. Świątkowska. Kraków 2001;
Przestrzenne figury drogi wojownika w powieści Dino Buzzatiego „Pustynia Tatarów". W: Dwudziestowieczna ikonosfera w literaturach europejskich.ss. 365 - 377. Red. B. Tokarz. Kat. 2002;
La poésie de Stéphane Mallarmé entre le mythe lunaire et solaire. W: Kwartalnik Neofilologiczny nr 4 / 2001; ss. 297 - 309;
La représentation poétique de l'anima chez Alfred de Musset. W: Virtualités du littéraire. Ss. 232 -239. Red. M. Wandzioch. Kat. 2002;
Transcendentny wymiar sztuki. W: Sztuka w poszukiwaniu sensu. 91 - 107. Red. T. Szkołut, J. Jasieńska, R. Chyżyński. Lublin 2002;
Konflikt między pierwotną konceptualizacją świata a nauką języka obcego. W: Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. ss. 13 - 22. Red. W. Wilczyńska. Poznań 2002; Wielowymiarowa wartość pracy w grupach. W: Neofilolog, nr 23: Przyswajanie, nauczanie i uczenie się języków obcych. Aspekty teoretyczne, praktyczne i badawcze. ss. 44 - 53. Kat. 2003;
L'apprendimento delle lingue straniere : un'occasione per conoscere meglio se stessi. W: Lingua e Letteratura Italiana dentro e fuori
la Penisola.
ss. 553 - 557. Red. S. Widłak. Kraków 2003;
Le motif de l'Eden dans „Une Saison en enfer"d'Arthur Rimbaud. W: Imaginer le jardin. ss. 168 - 179. Red. B. Sosień. Kraków 2003;
Il chiaroscuro nella versione poetica di Giovanni Pascoli. W: Alcune forme
del
chiaroscuro nella letteratura italiana. ss. 29 - 40. Red. K. Wojtynek-Musik. Kat. 2005;
L'eau dans les „Poésies"d'Arthur Rimbaud comme la figure de transition. W: In aqua scribis. Le thème de l'eau dans la littérature. ss. 119 - 128. Red. M. Mrozowicki. Gdańsk 2005;
Neapolitańska „włoskość"w opowiadaniu «Ex voto» Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W: Spotkanie. Księga jubileuszowa dla Profesora Aleksandra Wilkonia. ss. 380 - 391. Red. M. Kita, B. Witosz. Katowice 2005.
Pomoce dydaktyczne :
Capire per insegnare (guida glottodidattica per gli studenti di italianistica).
Katowice
, 2000.
Guida della storia e teoria della letteratura italiana (presentazione dei problemi storici e teorici della letteratura italiana per gli studenti di italianistica). Katowice, 2000.
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.