NAUCZYCIELE W TOKU POWOJENNYCH PRZEMIAN 1945-1961
Cena regularna:
15,89 zł
Cena regularna:
15,13 zł
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
AutorWładysław SzlufikTytułNauczyciele liceów ogólnokształcących w toku powojennych przemian oświatowych na Dolnym Śląsku w latach 1945-1961Rok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje1993WSPtak146MIĘKKANOWA, leżak magazynowyOpis
Dominującym problemem w polityce kadrowej w latach 1945--1955 było zapewnienie dopływu siły roboczej. Wydawało się przy tym, że pełne wykorzystanie siły roboczej jest procesem prawie że automatycznym, związanym z samym faktem istnienia nowych stosunków produkcji. Zagadnienia związane z poziomem kwalifikacji i doskonalenia kadry pracowników schodziły w ówczesnych latach na drugoplanową pozycję. Podobne tendencje zaobserwować było można w zarządzaniu kadrami w szkolnictwie. Zwrot w polityce gospodarczej państwa, który nastąpił po pczemianach październikowych z 1956 roku wpłynął również na zmianę polityki kadrowej. Zmiana ta polegała między innymi na przejściu od polityki maksymalnego zatrudnienia do polityki racjonalnego zatrudnienia. Wprowadzając nowy kierunek w polityce zatrudnienia zniesiono wszystkie administracyjne metody w rozmieszczaniu nowych kadr kwalifikowanych. Równolegle z tym zaczęło zwracać szczególną uwagę na problemy należytego kształcenia i szkolenia pracowników.
W chwili wyzwolenia wśród innych działów życia narodowego na Dolnym Śląsku jako jedna z pierwszych od podstaw organizowała się polska szkoła wszystkich szczebli i typów. Odtworzenie i przypomnienie tego okresu, jest ważne nie tylko ze względu na wartości dokumentarne w tamtych czasach, ate także może stanowić podstawę do dokonania oceny późniejszych osiągnięć w zakresie oświaty na tym terenie.
Problematyka oświatowa Ziem Zachodnich interesowała socjologów, historyków i pedagogów. Szkolnictwo na tych Ziemiach rozwijało się bowiem od podstaw. W publikacjach Instytutu Zachodniego A. Kwilecki pisał: „W zestawieniu bibliograficznym przeważają prace sprawozdawcze o charakterze historycznym, przedstawiające sytuację wyjściową szkolnictwa na Ziemiach Zachodnich oraz wyniki pracy w pierwszych latach po wyzwoleniu rob bilans osiągnięć 10-lecia czy 12-lecia w poszczególnych województwach lub na terenie całych Ziem Zachodnich i perspektywy rozwoju"4.
Piubicmom oświatowym wiele miejsca poświęcono na sesji naukowej pL „Szkoła i nauczydel na Ziemiach Zachodnich" zorganizowanej w dniach 21-23 kwietnia 1960 roku w Poznaniu przez Instytut Zachodni.
Wśród licznych materiałów ł prac opublikowanych w różnych okresach zagadnienia nauczycieli liceów ogólnokształcących i szkolnictwa na Dolnym Śląsku, jak: dotąd, nie posiadają syntetycznego opracowania, które obejmowałoby pierwszy okres piętnastolecia. Próba wypełnienia tej luki stała się jednym z celów tego opracowania.
W ogólnych procesach społeczno-gospodarczych na tych ziemiach działalność szkoły i nauczyciela me tylko wpływała na akcję osiedleńczą czy stabilizację ludnościową, lecz również w udziale jej przypadła misja repolomzacji tych terenów, co należy szczególnie podkreślić w mniejszej publikacji.
Brak nauczycieli odczuwało szkolnictwo podstawowe i średnie w skali całego kraju, ale szczególnie jaskrawo problem ten wystąpił na Dolnym Śląsku. Należy przy tym zaznaczyć, że przy ogólnym szybkim powiększaniu się liczby szkół i uczniów liczba nauczycieli wzrastała znacznie wolniej.
W mniejszej publikacji podjęto próbę zgromadzenia, uporządkowania i oceny różnorodnych faktów, które mogą stanowić pomoc dla tych wszystkich, którzy w przyszłości będą zajmować się problemem kadry nauczycielskiej liceów ogólnokształcących.
Przystępując do badań nad rozwojem kadry nauczycielskiej liceów ogólnokształcących na Dolnym Śląsku, należało również określić charakter tego opracowania. Ustalenie celu pracy jedynie jako syntezy me było łatwe. W tym zakresie należało wziąć pod uwagę dwa czynniki. Pierwszy z nich uzasadniony był brakiem szerokiej bazy materialnej w postaci monografia które zawierałyby wiadomości o kształtowaniu się kadry nauczycielskiej liceów ogólnokształcących na Dolnym Śląsku. Drugi polegał na tym, że każde syntetyczne ujęcie tematu wymaga określonego dystansu czasowego, który pozwoliłby na wnikliwszą i bardziej krytyczną ocenę przeobrażeń oraz usunąfey snfaiektywae sądy uczuciowo związanego z opisywanym tematem.
spis treści lub fragment
WStęP
Rozwój systemu średniego szkolnictwa ogólno-
kształcącego
Organizacja średnich szkół ogólnokształcących
Uczniowie liceów ogólnokształcących
Status społeczno-zawodowy nauczycieli liceów ogólno-
kształcących .
Sytuacja spoteczno-zawodowa nauczycieli liceów .
Kwalifikacje i poziom wykształcenia nauczycieli liceów
ogólnokształcących .
Wiek i staż pracy nauczycieli liceów ogólnokształcących
Ruch służbowy nauczycieli średnich szkół .
Stabilizacja kadr nauczycielskich w średnich szkołach
ogólnokształcących .
Kadra kierownicza średnich szkół ogólnokształcących
Zakończenie .
Bibliografia .
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.