MODEL PUBLICZNY W POSTKOMUNISTYCZNEJ EUROPIE -NOWA
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
AutorBeata OciepkaTytuł
Dla kogo telewizja?
Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej
Rok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2003WUW-252twardaNOWA
WStep
Pytanie o publiczne media to pytanie o charakter naszych społeczeństw*
Tematyka publicznych środków przekazu w postkomunistycznych krajach Europy Środkowej w ostatnich łatach budziła więcej zainteresowania nauki zachodnioeuropejskiej niż samych przedstawicieli regionu. Nie znaczy to jednak, że sam problem nie był dyskutowany. Przeciwnie, dziennikarze, publicyści, przedstawiciele mediów, a także politycy wielokrotnie tę kwestię poruszali. W niektórych okresach, zwłaszcza w Polsce, można było odnieść wrażenie, że cała dyskusja wokół roli i znaczenia środków przekazu koncentruje się właśnie na mediach publicznych, a ściślej na telewizji publicznej. U progu wielkiej rewolucji w technikach komunikowania, to właśnie analogowa, naziemna telewizja o zasięgu ogólnokrajowym stała się przedmiotem zarówno walki politycznej, jak i powszechnej krytyki. Stan jej rozwoju stał się wskaźnikiem rozwoju demokracji. Równocześnie można było zauważyć tendencję do przedstawiania publicznych środków przekazu jako wyalienowanych instytucji, zewnętrznych wrogów winnych wszelkiego zła w życiu społecznym i politycznym. Dyskusja tocząca się w Czechach, w Polsce i na Węgrzech pomijała często prosty fakt, iż środki przekazu, w tym publiczne, są odzwierciedleniem sytuacji, w jakiej znajduje się społeczeństwo, i etapu rozwoju, jaki osiągnęła demokracja.
Przypisywanie środkom przekazu ważnej roli w życiu społecznym i politycznym w państwach Europy Środkowej nie jest oczywiście zjawiskiem niespotykanym w innych częściach świata. Łączy się ono z teorią omni-potencji mediów, ich bezpośredniego i niemal pewnego wpływu na odbiorców. Teoria omnipotencji była już wielokrotnie podważana zarówno przez socjologów, jak i psychologów, ciągle jednak ma swoich zwolenników, gdyż łatwo tłumaczy większość negatywnych zjawisk, towarzyszących rozwojowi młodych demokracji środkowoeuropejskich. W książce tej reprezentuję pogląd, że środki przekazu, a zwłaszcza telewizja, nie mo-
Spis treści
Wstęp
Rozdział l
Media i przejście do demokracji .
Przejście do demokracji .
Analiza środków przekazu okresu przejścia do demokracji
Typologie systemów medialnych .
Podejście elitystyczne .
Koncepcje społeczeństwa obywatelskiego .
Sfera publiczna
Sfera publiczna według Jurgena Habermasa
Społeczeństwo obywatelskie a media
Rozdział II
Telewizja jako medium publiczne .
Rozwój telewizji .
Model mediów publicznych: definicja .
Model mediów publicznych: finansowanie
Rozwój koncepcji mediów publicznych w narodowych systemach medialnych:
Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Holandia
Monopol ogólnokrajowej stacji publicznej - przypadek austriackiej ORF . . .
Doświadczenia amerykańskie: stacje publiczne w modelu liberalnym
Rozdział III
Doświadczenia Czech, Polski i Węgier w budowaniu mediów publicznych
Wprowadzenie modelu publicznego jako część procesu umiędzynarodowienia
mediów .
Czechy
CT - rzecz publiczna. Kryzys przełomu wieków
Węgry
Polska
Podobieństwa i różnice
Rozdział IV
Skutki komercjalizacji dla realizacji misji telewizji publicznych
Dla kogo telewizja? Misja mediów publicznych wobec dylematu „kultura wyso-
ka" - „kultura niska" .
Media publiczne jako forum dyskursu politycznego. Pluralizm i bezstronność
Czy media publiczne powinny odzwierciedlać różnice wyznaniowe? .
Telewizja dla stolicy czy dla społeczności lokalnych? .
Pozycja dziennikarzy .•••••••••••••••••••••••••••
Co na to widzowie? .••••••••••••••••••••••••••
Rozdział V
Przyszłość mediów publicznych .••••••••••••••
Czy instytucje europejskie wspierają istnienie mediów publicznych? .
Społeczeństwo obywatelskie - społeczeństwo informacyjne
Perspektywy mediów publicznych ••••••••••••••••
Zakończenie •••••••••••••••••••••••••••••
Bibliografia ••••••••••••••••••••••••••••••
Spis tabel i schematów .••••••••••••••••••••••
Who is the Television for? The Model of Public Service Broadcasters in Post-
-communist Central Europe. Summary
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.