ŁUBNIEWSKA - W ŚWIECIE LITERATURY I TEATRU - NOWA
Cena regularna:
28,89 zł
Cena regularna:
27,51 zł
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Red. Ewa Łubieńska
W świecie literatury i teatru
sztuka współuczestnictwa
Wydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacjeUNIVERSITAS-582miękkaNOWA
Podręcznik będący próbą usystematyzowania i uprzystępnienia młodzieży licealnej, studentom polonistyki, teatrologii i innych pokrewnych kierunków wiedzy o historii teatru i dramatu. Zamiarem autorów jest pokazanie w syntetyczny sposób drogi rozwoju światowej dramaturgii, które nie ogranicza się jedynie do podania dat i faktów, ale podkreśla też wzajemne zależności i oddziaływania oraz służy rozwinięciu sprawności interpretacyjnej czytelników. Układ książki oparty jest na chronologii dziejów – w kolejnych rozdziałach pracy autorzy badają dorobek dramaturgiczny poszczególnych krajów i epok, omawiają twórczość najważniejszych pisarzy reprezentujących istotne kierunki w rozwoju teatru oraz poszczególne elementy teatralnej kreacji (scenografia, słowo, aktor, postać sceniczna, scenariusz, interpretacja reżysera), przy czym są to wielokrotnie ustalenia najnowsze lub trudne do odnalezienia. Część pierwszą książki stanowi wybór tekstów źródłowych, z komentarzami i propozycjami pytań oraz zagadnień do przemyślenia, część druga to prezentacja zwięzłego wykładu, dzięki któremu młody czytelnik znajdzie podsumowanie wniosków, jakie mogą nasuwać się w czasie pracy nad częścią pierwszą, czy sprostowanie ewentualnych pomyłek interpretacyjnych.
Spis treści
Introdukcja
Fenomen teatru
SOFOKLES
Tragedia – teatralny obraz kondycji ludzkiej
I. Mimesis – Tragedia – Komedia – Widowisko
II. Widowisko teatralne spotkaniem z sacrum
III. Sofokles – jak rozumieć tragedię Antygony?
Język teatralnego widowiska
Tragedia – teatralny obraz kondycji ludzkiej
Przestrzeń teatralna
SZEKSPIR
Szekspir i jego theatrum mundi
I. Teatr to świat, a świat to teatr
II. Dramat Szekspirowski obrazem porządku świata
III. W lesie uczuć – rola szekspirowskiej fantastyki
IV. Makbet w oczach widza teatru elżbietańskiego
Komunikat sceniczny
Szeksipr i jego theatrum mundi
Konwencja teatralnego widowiska
MOLIER
Molier w klasycznym salonie świata
I. Klasycyzm XVII w. – zwierciadło absolutyzmu
II. Natura ludzka w teatrze XVII wieku
III. Sztuka komediopisarska Moliera
IV. Świętoszek czyli demistyfikacja gry pozorów
W klasycznym salonie świata
Scenograf – mistrz oprawy plastycznej
MICKIEWICZ, SŁOWACKI, KRASIŃSKI
Przekroczyć rygory klasyczne
I. Nowy kształt dramatu – inny obraz świata
II. Wyobraźnia rozsadza sceniczne pudełko
III. Romantyczny teatr historii. Mickiewicz
Przekroczyć rygory klasyczne
Aktor – sprawca scenicznej iluzji
CZECHOW
Realizm zaklęty w poezję
I. Świat odchodzący
II. Kształt dramatu
III. W teatrze
Realizm zaklęty w poezję
Reżyser – artysta teatru
WYSPIAŃSKI
Teatr nowy, teatr ogromny
I. Teatr nowy – inny...
II. Skrzecząca rzeczywistość
III. Ukryty wymiar – postać
Teatr nowy, teatr ogromny
Autonomiczna rzeczywistość teatru
WITKACY
„Chodzi o możliwość swobodnego deformowania życia”
I. Węzłowiska twórczości
II. Metafizyka, teatr i gry teatralne
III. Koniec złudzeń historyzmu
Postać literacka a rola teatralna
SZANIAWSKI
Zwierciadło rzeczywistości czy teatr snów
I. Teatr – wyzwalająca zabawa
II. Postać dramatyczna i aktor
III. Teatr zwierciadeł – teatr widziadeł
Zwierciadło rzeczywistości czy teatr snów
Muzyka w teatrze
BRECHT
Zapomnieć o Arystotelesie – teatr epicki
I. Wyzwanie czasu: teatr polityczny
II. „Stwórzmy inną sztukę” – czyli zapomnieć o Arystotelesie
III. Matka Courage czyli antybohater
Zapomnieć o Arystotelesie – teatr epicki
Widowisko – gra wszystkich znaków
GOMBROWICZ
Ludzkość w stroju i na goło
I. Wielkie przyspieszenie
II. Operetka i Operetka
III. Rewolucja bez trupów
Ludzkość w stroju i na goło
Literatura a teatr – przekład czy kreacja
RÓŻEWICZ
Dramaturgia otwarta i teatr współczesny
I. Eksperyment teatralny
II. Kpiarz i moralista
III. Kartoteka – kompromis z teatrem
Dramaturgia otwarta i teatr współczesny
Słowo w teatrze
MROŻEK
Kiedy tragedia jest już niemożliwa
I. Dramat i teatr absurdu
II. Mrożek i teatr absurdu
III. Forma i konwenans: wokół idei wolności w Tangu
Kiedy tragedia jest niemożliwa
Teatr i widz – kilka przykazań miłości
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.