KOSCIOL W SYSTEMIE TOTALITARNYM EUROPY -
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Autor
Opracowanie zbiorowe
TytułŚwiadectwo Kościoła Katolickiego w systemie totalitarnym Europy Środkowo-wschodniejRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje1994KUL-363MiękkaNOWA
ŚWIADECTWO KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W SYSTEMIE TOTALITARNYM EUROPY ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ
Księga Kongresu Teologicznego Europy Środkowo-Wschodniej 11-15 sierpnia 1991,
rok wydania 1994, 363 strony.
Wydarzenia roku 1989 w Krajach Europy Środkowej i Wschodniej otworzyły nowy okres w dziejach całej Europy i świata. Wydarzenia te -jak to podkreśla w swym nauczaniu Jan Paweł II (por. CA 26) - mają znaczenie uniwersalne i dotyczą całej rodziny ludzkiej. Pozwoliły one wielu narodom poddanym totalitarnej przemocy spojrzeć z nową nadzie­ją na szansę budowania swej przyszłości pomimo dramatycznego do­świadczenia tak licznych wciąż obciążeń totalitarnej przeszłości.
W trudnych latach ucisku i prześladowań Kościół Chrystusowy w tej części Europy składa - przez swych pasterzy, przez całe wspólnoty chrze­ścijańskie i poszczególnych wiernych - świadectwo swej wierności krzy­żowi i Ewangelii. W tym świadectwie, w nieograniczonym zawierzeniu Bogu tak wielu ludzi z tego regionu Europy, trzeba widzieć także jedną z istotnych przemian roku 1989.
Każdy, kto dogłębnie analizuje okoliczności i przyczyny zmian społeczno-politycznych w dawnym bloku komunistycznym, zauważy bez tru­du, jakie znaczenie dla tychże zmian miał wybór kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową. Wprawdzie pontyfikat Jana Pawła II nie rozpoczy­nał otwarcia Kościoła katolickiego na wschód Europy, bo takie otwarcie dokonało się za pontyfikatu Jana XXIII, ale Jan Paweł II nadał temu otwarciu zupełnie nowy wymiar. Widać to wyraźnie już w jego wołaniu na placu św. Piotra w dniu 22 października 1978 r.: „otwórzcie Chrystu­sowi granice państw i narodów".
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie (ks. Janusz Nagórny)
Część I. Otwarcie Kongresu
Przemówienie Rektora KUL Stanisława Wielgusa
Słowo Kardynała Franciszka Macharskiego
Przemówienie Arcybiskupa Józefa Kowalczyka
Część II. Refleksja teologiczna
Wprowadzenie (Andrzej Szóstek MIC)
Ks. S. Nagy SCJ. Świadectwo Kościoła doświadczonego przemocą systemu komunistycznego
V. Wolf. Świadectwo Kościoła pod rządami komunistycznymi..
Ks. Cz. Bartnik. Najnowsze dzieje Kościoła w Polsce w refleksji teologicznej
I. Praeliminaria....
II. Zaprowadzenie totalitaryzmu bolszewickiego w Polsce
III. Główne motywy agonistyki
IV. Owoce dobre i złe
V. Konkluzje
Abp M. Vlk. Bóg bliski także w komunizmie. Doświadczenie i teologiczne zamyśle­nie nad nim
I. Sytuacja naszego Kościoła na początku panowania komunizmu
II. „Niewola" i nowe życie
III. Znaki czasu..
IV. ... również w życiu prywatnym
Ks. I. Golub. Kościół jako świadek
I. Przeszłość - anamneza - teologia historii
II. Współczesność - łaska - łaska prześladowania, wyzwolenia i pojednania
III. Przyszłość - profetyzm - kultura i Kościół na przełomie czasów
IV. Wieczność - przyjaźń - przyjaźń jako perspektywa Europy
V. Tkadlćik. Przeszłość i przyszłość kongresów welehradzkich
Bp A. Nossol. Z czym w jutro chrześcijańskiej Europy?
I. Ważne aktualne wymiary prawdy teologicznej
II. Dar i zadanie chrześcijańskiej wolności
III. Budowanie „cywilizacji miłości"
Część III. Świadectwa
Wprowadzenie (Jan S. Gajek MIC, Leonard Górka SVD)
Ks. M. Woroniecki CM. Świadectwa lokalne (Lwów, Łysków, Dżezkazgan Rudnik,
Różana)
L Lwów 1939-1945
II. Łysków 1945-1949
III. Dżezkazgan Rudnik. Maragandziński okręg Kazach. ŚRR - 1949-1955 . . .
IV. Różana 1956-1990
V. Refleksje i potrzeby
Bp B. Kruszylowicz OFMConv. Świadectwo bułgarskie
Ks. V. Bajsić. Kościół w Chorwacji w dobie komunizmu
Ks. T. Halik. Świadectwo z czasów prześladowania Kościoła w Czechosłowacji . . . Bp V. Nukss. Świadectwo z Łotwy..
L. Ullrich. Kościół w ideologicznej i sekularyzacyjnej diasporze. Świadectwo Kościo­ła katolickiego w DDR
L Kościół w diasporze ideologicznej i sekularyzacyjnej
II. Kościół bardziej „do wnętrza" niż „na zewnątrz"
III. Solidarność z narodami sąsiadującymi oraz żywy ekumenizm wszystkich chrześcijan
IV. Kościół diaspory jako „narzędzie zbawcze wszystkich" oraz jako Kościół za­stępstwa
S. Sawicki. Katolicki uniwersytet w komunistycznym państwie.
Bp. J. Werth. Świadectwo wiary niemieckich katolików w Rosji
Ks. J. Chryzostom Kard. Koree. Świadectwo słowackie
Ks. A. Perca. Świadectwo rumuńskie
Ks. J. Krajńak. Kościół greckokatolicki w Czeskiej i Słowackiej Republice Federa­cyjnej
Ks. V. Mikulka. Obecny stan Kościoła w Słowacji
Ks. B. Dolenc. Kościół jako świadek pod rządami komunistycznymi w Słowenii L Rys historyczny
1) Przed II wojną światową
2) II wojna światowa
3) Okres powojenny
II. Próba analizy
III. Spojrzenie w przyszłość
I. Kałyiiets, Kapłan greckokatolicki. Ukraiński Kościół greckokatolicki
I. Pani poseł Irena Kalynets - Lwów
II. Świadectwo Kapłana
Bp M. Trofimiak. Świadectwo archidiecezji lwowskiej obrządku łacińskiego (Ukraina)
Bp J. Szendi. Sytuacja Kościoła katolickiego na Węgrzech po upadku systemu komunistycznego
Część IV. Dyskusja
Wprowadzenie (ks. Bernard Jurczyk, ks. Sławomir Nowosad)
I. Przebieg dyskusji w pierwszym dniu Kongresu
L Alberti, ks. A. Wierzbicki, ks. M. Radwan, R. Buttiglione, ks. T. Gadacz, ks. W. Słomka, ks. Ł. Kamykowski, W. Chudy, ks. T. Styczeń.
II. Przebieg dyskusji w drugim dniu Kongresu
Ks. T. Styczeń, J. Crosby, ks. J. Enichlmayr, ks. B. Dembowski, W. Hrynie-wicz OMI, B. Cywiński, ks. O. Madr, ks. J. Milan, bp A. Nossol.
III. Przebieg dyskusji w trzecim dniu Kongresu
Bp A. Nossol, F. Frezza, ks. S. Nagy.
IV. Głosy zgłoszone do dyskusji kongresowej
Bp K. Krenn. Kenoza i zmartwychwstanie Kościoła w Europie Wschodniej, s. P. Allen, ks. S. van Calster, Kościół w reżimie komunistycznym, Z. Kijas OFMConv, K. Klauza, ks. A. Lewek, A.J. Nowak OFM; A. Rynio, ks. S. Soszka, Kościół rzymskokatolicki na Ukrainie w Związku Radzieckim, M. Straszewicz, M. Wieliczko, ks. K. H. Kleber.
V. Wykaz osób zamierzających zabrać głos w dyskusji
Część V. Spotkanie z Janem Pawłem II. Zamknięcie Kongresu
Przemówienie Rektora KUL Stanisława Wielgusa
Przesłanie uczestników Kongresu Teologów Europy Środkowo-Wschodniej
Przemówienie Ojca świętego, Theologia, czyli Bohosłowie
I. Theologia, czyli Bohosłowie
II. Świadectwo, czyli „martyrion" (martyrium)
III. Teologia a antropologia
IV. „Wymiana darów"
Aneks
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.