ISTOTNE ELEMENTY MALZENSTWA - PRAWO MALZENSKIE
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Istotne elementy małżeństwa w nurcie odnowy personalistycznej
ANDRZEJ PASTWA
416 s., 170 x
240 mm
,
910 g
oprawa twarda foliowana
PN 2505, bibliogr., indeks, aneks
sommario, Zsfg.
Katowice
, 2007
ISBN/ISSN 978-83-226-1640-6
Index 60.91-250
Wydarzenie Soboru Watykańskiego II słusznie jest kojarzone z gruntowną reorientacją myśli eklezjologicznej. Wizję scentralizowanej państwopodobnej instytucji zastąpił obraz Bosko-ludzkiej communio: wspólnoty daru, dialogu i partycypacji. Jest przy tym nader symptomatyczne, że w ów proces ewolucyjnych przeobrażeń w zakresie eklezjalnej autoświadomości wpisuje się doktrynalny nurt personalistyczny. Czyż dziedzictwa Soboru nie opisują dziś najlepiej słowa papieża Jana Pawła II z programowej encykliki Redemptor hominis: „Człowiek jest drogą Kościoła”? [Autor niniejszej monografii formułuje tezę, że afirmacja tak rozumianej idei aggiornamento w posoborowej reformie prawa małżeńskiego wiązała się z zadaniem wyrażenia w języku kanonów jednej teologicznej rzeczywistości: „głębokiej wspólnoty życia i miłości” (KDK 48), a zarazem sakramentu tajemnicy „w Chrystusie i w Kościele” (Ef 5, 32). Po przedstawieniu odnowionego ujęcia małżeństwa w doktrynie Vaticanum II i prac nad wykładnią istotnych elementów małżeństwa w czasie reformy kościelnego prawa małżeńskiego autor w oryginalny sposób interpretuje formułę matrimonii essentiale aliquod elementum (kan. 1101 § 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r.). Służy temu identyfikacja i charakterystyka czterech kierunków personalistycznej odnowy w matrymonialistyce. Zaprezentowane wnioski badawcze stanowią propozycję wskazania potencjalnych obszarów obecności „istotnych elementów” w konkretnym przymierzu mężczyzny i kobiety. Szczególnym wyzwaniem, jakie podjął autor – w kontekście postulatu reintegracji doktryny małżeńskiej – jest próba przezwyciężenia dychotomii: małżeństwo naturalne – sakrament (charakterystycznej dla „neoscholastycznych” z ducha przepisów ius matrimoniale dawnego kodeksu z 1917 r.) i związane z tym uzasadnienie prawnej relewancji „godności sakramentalnej”.
SPIS TREŚCI
Normal
0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Spis treści
Wstęp . 11
ROZDZIAŁ 1
Odnowione ujęcie małżeństwa w doktrynie Soboru Watykańskiego II 15
1.1. Rzeczywistość nieadekwatna — odwrót od formuły instytucji kontraktowo-prokreacyjnej
16
1.1.1. Kontekst teologiczno-antropologiczny . 17
1.1.2. Kontekst teologiczno-prawny . 23
1.1.3. Kontekst społeczno-kulturowy . 32
1.2. Rzeczywistość osobowa — „głęboka wspólnota życia i miłości” . 45
1.2.1. Transcendencja osoby . 47
1.2.2. Osoba w wymiarze daru 56
1.2.3. Małżeńska communio personarum . 65
1.3. Rzeczywistość sakramentalna — „przymierze małżeńskie” 74
1.3.1. Sakrament najpierwotniejszy . 76
1.3.2. Sakrament Nowego Przymierza 84
1.3.3. Sakramentalne przymierze miłości a wymiar świętości . . 92
1.4. Wnioski . 103
ROZDZIAŁ 2
Wykładnia istotnych elementów małżeństwa w procesie reformy kościelnego
prawa małżeńskiego . 107
2.1. Określenie małżeństwa . 111
2.1.1. Matrimonium in facto esse . . 113
2.1.2. Matrimonium in fieri . 124
2.1.3. Sacramentum matrimonii . . 129
2.2. Ku formule matrimonii essentiale aliquod elementum (
kan.
1101 § 2, KPK
1983) . . 142
2.2.1. Ius ad vitae communionem . 144
2.2.2. Ius ad coniugalem actum . . 156
2.2.3. Sacramentalis dignitas 182
2.3. Wnioski . 200
ROZDZIAŁ 3
Personalistyczna eksplikacja istotnych elementów małżeństwa w kan. 1101
§ 2 (KPK 1983) . . 203
3.1. Implikacje skierowania małżeństwa ku jego celom . 206
3.1.1. W planie „autonomicznym”. Paradygmat: „wspólnota życia i miłości
małżeńskiej” (KDK, n. 48) . . 209
3.1.1.1. Geneza i charakterystyka kierunku (promotor: J.M. Serrano
Ruiz) . . 209
3.1.1.2. W świetle „dobra małżonków” 226
3.1.1.3. W świetle „odpowiedzialnego rodzicielstwa” 256
3.1.2. W planie „zintegrowanym”. Paradygmat: „[...] już nie są dwojgiem, lecz
jednym ciałem” (Mt 19, 6; KDK, n. 48)275
3.1.2.1. Geneza i charakterystyka kierunku (promotor: J. Hervada) . . 275
3.1.2.2. W świetle „unitarnej” celowości małżeństwa . . 286
3.1.2.3. Konceptualizacja elementa essentialia: istotne prawa i obowiązki
małżeńskie . . 302
3.2. Relewancja charakteru sakramentalnego . . 312
3.2.1. W planie „ius–personalistycznym”. Paradygmat: „Bóg jest twórcą małżeństwa
wyposażonego w różne dobra...” (KDK, n. 48) . . 319
3.2.1.1. Geneza i charakterystyka kierunku (promotor: Z. Grocholewski)
319
3.2.1.2. Próby identyfikacji: istotny przymiot czy istotny element? 329
3.2.2. W planie „osobowo-eklezjologicznym”. Paradygmat: velut Ecclesia domestica
(DA, n. 11) . . 338
3.2.2.1. Geneza i charakterystyka kierunku (promotor: E. Corecco) 338
3.2.2.2. Potrzeba nowej identyfikacji? 345
3.3. Wnioski . . 350
Zakończenie . 353
Aneks (Reforma kanonów: od CIC 1917 do KPK 1983) . 357
Bibliografia . . 361
Źródła . . 361
Literatura. 366
Wykaz skrótów 393
Indeks osobowy . . 397
Sommario 405
Zusammenfassung 409
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.