INWESTOWANIE W KAPITAŁ LUDZKI - NOWA - KSIĄŻKA
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
OPIS
AutorMarek LeszczyńskiTytuł
Inwestowanie w kapitał ludzki
wybrane problemy
Rok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2007AŚ-61miękkaNOWAOpis
Problematyka kapitału ludzkiego, która na dobre stała się przedmiotem dociekań badawczych ekonomistów w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego stulecia za sprawą protoplastów teorii human capital, takich jak T. W. Schultz, J. Mincel i noblista G. Becker, na dobre zagościła już w teorii wzrostu. Obecnie rola i znaczenie kapitału ludzkiego zyskuje nowy wymiar. W czasach gospodarki opartej na wiedzy czynnik kapitału ludzkiego staje się głównym katalizatorem rozwojowym w skali makro, ale także dla regionów (w skali mezo). Jednocześnie ni-e można zapomnieć o jednostkowym (mikroekonomicznym) wymiarze kapitału ludzkiego.
Niniejsza książka stanowi efekt dociekań zarówno teoretycznych, jak i empirycznych autora. Wielowymiarowość i wieloaspektowość tematyki przyświecała koncepcji tej pracy. Składa się ona z kilku części.
W rozdziale I przedstawiono teoretyczne podstawy human capital w ujęciu Becke-rowskim, który analizował zjawisko z punktu widzenia neoklasycznego, „chicagowskiego". Becker przeprowadził analizę, opierając się na podejściu mikroekonomicznym (jednostkowym), ale także nieco inaczej określił gospodarstwo domowe: jako kooperację racjonalnych jednostek realizujących cele, w tym ekonomiczne.
W rozdziale II przedstawiono kapitał ludzki jako element budowy sukcesu ekonomicznego firmy. Omówiono w nim modele wyceny kapitału ludzkiego zaczerpnięte z nowego nurtu rachunkowości: z rachunkowości społecznej. W Polsce bodaj największy wkład w rozwój tej subdyscypliny naukowej ma M. Dobija, którego opracowania posłużyły zarówno jako źródło, jak i inspiracja do napisania tego rozdziału.
Rozdział III traktuje o nierównościach społecznych w kontekście kapitału ludzkiego. Za inspirację posłużyły tu teorie segmentacyjne rynku pracy, które szczególnie akcentują kwestie nierównego dostępu do miejsc pracy ze względu na takie cechy jak płeć, kolor skóry, przekonania i status na rynku pracy. Są to o tyle ważne sprawy, że w Polsce i w innych krajach obserwujemy zjawisko marginalizacji pewnych grup na rynku pracy i reprodukcji w tych grupach biedy na podłożu niskich kwalifikacji.
W rozdziale IV ukazano istotność roli systemu edukacyjnego w podnoszeniu kwalifikacji siły roboczej, w poprawie jej mobilności i adaptacyjności do wymagań rynku. Przedstawiono tu koncepcję „otwartego systemu edukacyjnego", tzn. takiego, który jest trwałym elementem uczestnictwa w grze rynkowej, który kształtuje postawy niezbędne w aktywnym uczestnictwie w życiu gospodarczym i społecznym.
W rozdziale V uwypuklono znaczenie kapitału ludzkiego dla modernizacji regionu i tworzenia regionu wiedzy. Kapitał ludzki obecnie stanowi „miękki czynnik lokalizacji", przesądzający niejednokrotnie o napływie kapitału finansowego i rzeczowego do regionu, a w rezultacie - o jego pozycji konkurencyjnej.
Ostatnią część książki stanowi aneks, w którym omówiono badania terenowe, przeprowadzone w trzech ośrodkach akademickich: w Łodzi, w Lublinie i w Warszawie. Tematyka badań dotyczyła szans i zagrożeń na rynku pracy w opinii studentów studiów zaocznych (niestacjonarnych).
spis treści lub fragment
Spis treści
Wstęp
Rozdział l .
KAPITAŁ LUDZKI W UJĘCIU TEORII EKONOMII
Teoria kapitału ludzkiego .
Rynek pracy - wykształcenie, zarobki .
Polityka edukacyjna .
Teoria gospodarstwa domowego
Doskonalenie zawodowe - korzyści dla pracowników i pracodawcy
Doskonalenie zawodowe - wpływ na rozwój gospodarczy .
Rozdział II
KAPITAŁ LUDZKI W STEROWANIU MIKROEKONOMICZNYM
Wprowadzenie
Elementy rachunku kosztów kapitału ludzkiego
Rachunek kosztów w rachunkowości społecznej .
Płace a ceny rynkowe dóbr
Model wyceny aktywów społecznych i kapitału ludzkiego
Rozdział III
KAPITAŁ LUDZKI A NIERÓWNOŚCI NA RYNKU PRACY
Nierówności w dostępie do pracy - teorie segmentacyjne .
Edukacja wobec marginalizacji na rynku pracy .
Wnioski
Rozdział IV
OTWARTE SYSTEMY EDUKACYJNE JAKO CZYNNIK ZMIANY
PODAŻOWEJ STRONY RYNKU PRACY
Systemy edukacyjne a zmiany w organizacjach .
Tendencje edukacyjne i czynniki je kształtujące .
Edukacja i innowacje społeczne .
Otwarte systemy edukacyjne i społeczeństwo uczące się
Rozdział V
OD SPOŁECZEŃSTWA UCZĄCEGO SIĘ DO REGIONU WIEDZY
Przestrzenny wymiar gospodarki opartej na wiedzy .
Ośrodki transferu technologii w krajach Unii Europejskiej .
Ośrodki transferu technologii w Polsce .
Podsumowanie
Zakończenie .
Aneks
Literatura .
Wykaz tabel .
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.