AUTONOMIA SLASKA W PRACACH KChd W I SEJMIE SLASKIM
towar niedostępny
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
AutorAndrzej DrogońTytułAutonomia województwa śląskiego w pracach Klubu chrześcijańskiej Demokracji w I Sejmie ŚląskimRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2003WUŚ-186TWARDANOWAOpis
Chrześcijański charakter najsilniejszego w Sejmie Śląskim ugrupowania politycznego oraz szerokie rozumienie pojęcia „ustrój polityczny" nakazują przedstawić stosunek tego ugrupowania do spraw wyznaniowych. Wiąże się to z kształtowaniem modelu wychowania młodego pokolenia oraz kwestiami szkolnictwa. Struktura społeczna II Rzeczypospolitej wskazuje na dominację ludności związanej z rolnictwem. Rozwiązanie problemów rolnych było jedną z najważniejszych kwestii, przed którymi stanęło państwo polskie. Nawiązując do zasad sprawiedliwości społecznej, program chadecji zmierzał do zapewnienia ziemi małorolnej i bezrolnej ludności wiejskiej w drodze parcelacji większych gospodarstw17. To powód, dla którego w pracy podjęto próbę prześledzenia, w jaki sposób idee te wprowadzali w życie chadecy. Jednocześnie przez pryzmat tych zagadnień można określić stosunek do problematyki autonomii, gdyż Statut Organiczny wyraźnie utożsamiał sprawy edukacji i wychowania, wyznań, rolnictwa, ustroju wewnętrznego z kwestią autonomicznych uprawnień Sejmu Śląskiego. Ponadto na wskazanych płaszczyznach zaznacza się szczególna rola czynnika narodowego, wiązanego z polską racją stanu, której nie można było pominąć w okolicznościach towarzyszących kształtowaniu niepodległego bytu. Należy mieć na uwadze fakt wzajemnego przenikania się spraw narodowych i społecznych na Śląsku. Miało to swoje szczególne odniesienie do ideologii wyrosłej na idei chrześcijańskiej sprawiedliwości. Działacze chadeccy „byli pierwszymi, którzy wykazali, że sprawa narodowa łączy się z kwestią społeczną, a siłą sprawczą ich wzajemnego przenikania i oddziaływania jest katolicyzm"18.
Ostatnim merytorycznym zagadnieniem jest ocena postawy chadeków w sprawie autonomii jako spójnego systemu ustrojowego. Chodzi głównie o reakcje na próby, bez względu na to, jakiej materii ustrojowej dotyczyły, zmierzające do ograniczenia czy też zniesienia autonomii.
W pracy posłużono się metodą prawniczej analizy instytucji prawa państwowego, dążąc do skonfrontowania norm ustrojowych Statutu Organicznego z założeniami programowymi ugrupowania politycznego mającego najsilniejsze wpływy w Sejmie Śląskim. Z uwagi na zmieniające się programy oraz układy polityczne należało również zastosować metodę historyczną, pomocną w interpretacji konkretnych instytucji prawnych oraz praktyki politycznej ugrupowania chadeckiego. W efekcie chodziło o to, aby wskazać, czy i w jakim
stopniu w województwie śląskim zrealizowany został model ustrojowy wyrażony w założeniach programowych chadecji.
Literatura przedmiotu nie przedstawia całościowo podjętej problematyki Wiemy sporo o niektórych ugrupowaniach politycznych działających na forum Sejmu Śląskiego. Podejmowano próby określenia stosunku tych ugrupowań do sprawy autonomii. Nikt jednak dotychczas nie pokazał, w jaki sposób aktywność polityczna i parlamentarna ugrupowania chadeckiego w województwie śląskim wpływały na kształt ustrojowy województwa, i jak realizował się w pracy parlamentarnej program społeczno-ustrojowy chadecji.
Wewnętrzny układ pracy zmierza do zapełnienia luki w ramach zasygnalizowanego problemu badawczego. Przede wszystkim omówimy program śląskiej chadecji i postaramy się nakreślić główne kierunki działania klubu tej partii w Sejmie Śląskim. Następnie wskażemy etapy, jakie przebyła autonomia śląska, począwszy od jej narodzin w roku 1920 aż do rozwiązania I Sejmu Śląskiego 12 lutego 1929 r. Postaramy się zbadać, czy już w etapie wstępnym udział chadeków w kreowaniu rozwiązań autonomicznych był duży. Jednocześnie przedstawimy dalszy rozwój sytuacji na Górnym Śląsku, z uwzględnieniem aktywności i stosunku działaczy chadeckich do rozwiązań autonomicznych w okresie między uchwaleniem ustawy konstytucyjnej z 15 lipca 1920 r. a jej wejściem w życie w górnośląskiej części województwa.
Podstawową funkcją Sejmu Śląskiego było uchwalanie ustaw. Na płaszczyźnie procesu legislacyjnego łatwo wyobrazić sobie ograniczanie uprawnień autonomicznych. Możliwość taka istniała głównie w trakcie zatwierdzania ustaw śląskich, gdyż na tym etapie procesu ustawodawczego wyraźny był udział czynników centralnych. Z tego względu podjęto próbę określenia stosunku chadecji do problemu zatwierdzania ustaw śląskich.
Partia chadecka, jako partia reprezentująca określony nurt religijny w życiu społecznym, sporo swej aktywności społecznej i politycznej poświęciła sprawom wyznaniowym. Szerokie rozumienie tego pojęcia nakazywało podjąć ten problem. W programie partii chadeckich sprawy wyznaniowe powiązane są ze szkolnictwem i wychowaniem. Interesujące z punktu widzenia badacza było szukanie odpowiedzi na pytanie, jak relacje te wpływały na praktykę działania śląskich prawodawców w ramach Sejmu Śląskiego, biorąc pod uwagę złożone problemy społeczne i narodowościowe na tym terenie. Dążenie do wzmocnienia polskich wpływów na ziemiach pozostających przez kilka wieków poza oddziaływaniem polskości wydawało się najważniejszym elementem polskiej racji stanu na kresach zachodnich. Należy pamiętać o dziesiątkach lat polityki germanizacyjnej, zmierzającej do wynarodowienia terenów zaboru pruskiego.
Realizacja reformy rolnej w warunkach Śląska w kontekście założeń programowych ChD w zakresie rolnictwa może budzić zainteresowanie z wielu powodów. Dotyczy to zarówno specyficznej struktury agrarnej, stosunków
społecznych oraz charakteru gospodarki śląskiej. Kwestia rolna stawała się na tym terenie palącym problemem. Zarówno feudalna struktura gospodarstw rolnych19, jak i to, że większość dużych gospodarstw znajdowała się w rękach Niemców przemawiały za koniecznością zmiany tych stosunków. Chodziło w głównej mierze o wzmocnienie pozycji ludności chłopskiej, w ogromnej większości polskiej.
Mając na uwadze fakt, że problem dotyczył kresów zachodnich, narażanych w przeszłości na bezlitosne oddziaływanie germanizacji, kierunek polityki określała polska racja stanu. Argument ten wyznaczał w głównej mierze stosunek ugrupowań narodowych i chrześcijańskich do spraw rolnych. Postulaty chadeckie dotyczące stosunków rolnych znajdowały ponadto oparcie w nauczaniu społecznym Kościoła, a zwłaszcza w jego zasadzie sprawiedliwości społecznej.
Całość pracy łączy tematyka stosunku klubu partii chadeckiej do autonomii. Inaczej mówiąc — chodzi o odpowiedź na pytanie, w jaki sposób chadecy realizowali w praktyce założenia autonomii. Współtworzyli projekt ustawy autonomicznej, kreowali organy władzy w okresie przejściowym, do których zaszczepiali instytucje późniejszych rozwiązań autonomicznych — czy w okresie, w którym autonomia mogła funkcjonować w wymiarze konstytucyjnym, konsekwentnie realizowali jej postanowienia, czy też traktowali autonomię tylko jako element gry politycznej okresu przedplebiscytowego?
Wybór zaprezentowanych problemów prawnoustrojowych opiera się na założeniu, że właśnie tym kwestiom program chadecki przypisuje szczególne znaczenie. W bardzo ważnych materiach, akcentowanych w programie partii chadeckiej, dotyczących zwłaszcza spraw robotniczych, rodziło się pytanie o celowość podejmowania zagadnień, które zostały już zbadane. Na przykład tak istotne kwestie, jak stosunek Sejmu Śląskiego do bezrobocia, spraw pracowniczych, mniejszości niemieckiej mają już swoją literaturę. To samo można powiedzieć o funkcjonowaniu samorządu, o sądownictwie administracyjnym, czy o innych kwestiach ustrojowych. Ważne jest, że materie mogące budzić kontrowersje z punktu widzenia ideologicznego, czy wręcz politycznego (głównie chodzi o sprawę robotniczą) mają swoją literaturę obejmującą zarówno okres, kiedy w nauce dominowała metodologia marksistowska i tezy, w myśl których „w dobie imperializmu nosicielem postępu może być i jest wyłącznie rewolucyjny ruch robotniczy, wszystko, co znajduje się od niego na prawo, jest historycznie przeżyte i ze swej strony antydemokratyczne i antynarodowe"20,
jak i literaturę pozwalającą na podejmowanie tych materii w wymiarze wolnym od nakazów metodologii marksistowskiej21.
Literatura przedmiotu nie przedstawia całościowo tematyki niniejszej rozprawy. Wiemy już wprawdzie sporo o niektórych ugrupowaniach politycznych działających na forum Sejmu Śląskiego. Podejmowano próby określenia ich stosunku do sprawy autonomii. Jednak nikt nie wykazał, w jaki sposób aktywność polityczna i parlamentarna ugrupowania chadeckiego w województwie śląskim wpływała na kształt ustrojowy województwa śląskiego i jak realizował się w pracy parlamentarnej program społeczno-ustrojowy chadecji.
spis treści lub fragment
Spis treści
Wykaz skrótów
Zagadnienia wstępne
Śląska chadecja na tle chadecji ogólnokrajowej — programy partii w okresie
kształtowania struktury ideowej w pierwszych latach II Rzeczypospolitej .
Klub chadecki a stosunki społeczne i polityczne w województwie śląskim .
Udział przedstawirieli śląskiej chadecji w pracach nad projektem Statutu Orga-
nicznego .
Uczestnictwo Chrześcijańskiego Związku Ludowego w działalności polskich
organów władzy na Górnym Śląsku w latach 1920—1921 .
Udział przedstawirieli Chrześcijańskiego Związku Ludowego w pracach Naczel-
nej Władzy na Górnym Śląsku .
Rola reprezentantów Chrześcijańskiego Zjednoczenia Ludowego w pracach Na-
czelnej Rady Ludowej Górnego Śląska i Tymczasowej Rady Wojewódzkiej .
Stosunek parlamentarnego Klubu Chrześcijańskiej Demokracji do polityki wy-
znaniowej Sejmu Śląskiego w latach 1922—1929
Problemy szkolnictwa i wychowania w polityce klubu chadeckiego na forum
Sejmu Śląskiego
Autonomia a sprawa reformy rolnej na robotniczym Śląsku
Obowiązywanie ustaw śląskich
Autonomia Śląska w polityce chadecji w Sejmie Śląskim .
Uwagi końcowe
Bibliografia .
Summary
Zusammenfassung
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Nie ma jeszcze żadnych opinii, bądź pierwszy!
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.